رحیمی, محمد, علمی, سمیرا, پیری, هاشم. (1400). مقایسه اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانی بر آزمون غربالگری عملکردی کشتی گیران پسر 9 تا 12 سال. , 13(29), 133-156. doi: 10.22089/smj.2021.10370.1488
محمد رحیمی; سمیرا علمی; هاشم پیری. "مقایسه اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانی بر آزمون غربالگری عملکردی کشتی گیران پسر 9 تا 12 سال". , 13, 29, 1400, 133-156. doi: 10.22089/smj.2021.10370.1488
رحیمی, محمد, علمی, سمیرا, پیری, هاشم. (1400). 'مقایسه اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانی بر آزمون غربالگری عملکردی کشتی گیران پسر 9 تا 12 سال', , 13(29), pp. 133-156. doi: 10.22089/smj.2021.10370.1488
رحیمی, محمد, علمی, سمیرا, پیری, هاشم. مقایسه اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانی بر آزمون غربالگری عملکردی کشتی گیران پسر 9 تا 12 سال. , 1400; 13(29): 133-156. doi: 10.22089/smj.2021.10370.1488
مقایسه اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانی بر آزمون غربالگری عملکردی کشتی گیران پسر 9 تا 12 سال
1استادیار حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، گروه علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان،خراسان رضوی، ایران.
3استادیار حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسة اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی_عضلانی بر آزمون FMS کشتیگیران پسر 9 تا 12 سال است. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیش و پسآزمون است. جامعة آماری پژوهش را کشتیگیران پسر 9 تا 12 سال و نمونههای پژوهش را 45 کشتیگیر شهرستان اسفراین تشکیل میدادند که پس از انجام آزمون FMS بهصورت تصادفی در سه گروه کنترل، تجربی 1 و تجربی 2 تقسیم شدند. گروه کنترل، تمرینات رایج کشتی؛ گروه تجربی 1، تمرینات عصبی-عضلانی و گروه تجربی 2، تمرینات ثبات مرکزی را به مدت شش هفته انجام دادند. برای تجریهوتحلیل دادهها از آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج کلی نشاندهندة اثر تمرینات ثبات مرکزی و عصبی-عضلانیبرFMSکشتیگیران بود. ازاینرو، به مربیان توصیه میشود با توجه به اهمیت آزمون FMS در ارزیابیهای پیشفصل و پیشگیری از آسیبهای ورزشی، از این تمرینات در برنامههای تمرینی کشتیگیراناستفاده کنند.