مقایسه ظرفیت های بافرینگ در مرحله بافرینگ ایزوکپنیا بین دوچرخه سواران نخبه استقامتی و سرعتی و ارتباط آن با شاخص های هوازی و بی هوازی | ||
| فیزیولوژی ورزشی | ||
| مقاله 10، دوره 6، شماره 22، 1393، صفحه 131-144 اصل مقاله (1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محسن حسن لی* 1؛ روح الله نیکویی2 | ||
| 1کارشناس ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
| 2استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
| چکیده | ||
| هدف از مطالعه حاضر مقایسه ظرفیت های بافرینگ در مرحله بافرینگ ایزوکپنیا بین دوچرخه سواران نخبه استقامتی و سرعتی و ارتباط آن با شاخصهای هوازی و بی هوازی بود. 8 دوچرخه سوار استقامتی و 6 دوچرخه سوار نخبه بی هوازیکار در دو جلسه مجزا با فاصله زمانی یک هفته یک آزمون فزاینده استاندارد و یک آزمون فرابیشینه یکنواخت را انجام دادند. در خلال آزمون فزاینده، گازهای تنفسی و نمونه خونی جهت اندازه گیری لاکتات، بی کربنات و PH جمع آوری شد. مرحله بافرینگ ایزوکپنیا به عنوان فاصله بین آستانه لاکتات و آستانه تنفسی جبرانی تعیین گردید. ظرفیت بافرینگ بی کربناتی از طریق فرمول [PH] Δ . Δ [HCO3] و ظرفیت غیر بی کربناتی از طریق Δ PH]][Δ [LA]. Δ [PH]] – [Δ [HCO3]. [ بدست آمد. همبستگی بین متغیرها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تعیین و معنادار بودن تفاوت بین متغیرها با آزمونt استیودنت مشخص گردید. ظرفیت بافرینگ بی کربناتی (0.01>P) و مدت زمان مرحله بافرینگ (0.05>P) و تغییرات لاکتات در مرحله بافرینگ (0.01>P ) در گروه استقامتی به طور معنادار نسبت به دوچرخه سواران سرعتی بالاتر بود. همبستگی معنادار بین ظرفیت بافرینگ بی کربناتی با VO2max (0.05>P ) و ظرفیت بافرینگ بی کربناتی و کسر اکسیژن (0.01>P ) بدست آمد. به طور خلاصه نتایج نشان داد ظرفیت های بافرینگ در مرحله بافرینگ ایزوکپنیا بین دوچرخه سواران استقامتی و سرعتی متفاوت و با ظرفیت های هوازی و بی هوازی آنان مرتبط است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| لاکتات؛ مرحله بافرینگ ایزوکپنیا؛ ظرفیت های بافرینگ؛ دوچرخه سواران نخبه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,285 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,295,700 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,654 |