بررسی مشابهت و تفاوت تمرین جسمانی و تصویرسازی ذهنی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 12، دوره 11، شماره 39، خرداد 1401، صفحه 245-262 اصل مقاله (671.6 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.10311.2139 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم فتحی زادان* 1؛ نازلی ایلچی زاده2 | ||
| 1گروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران | ||
| 2گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش بررسی مشابهت و یا تفاوت مکانیسمهای زیربنایی تمرین جسمانی و ذهنی بود. به این منظور 60 نفر در این پژوهش شرکت کردند که بهصورت تصادفی به سه گروه تمرین جسمانی، تمرین جسمانی و تصویرسازی بخشبخش و تمرین جسمانی و تصویرسازی کل تقسیم شدند. تکلیف هدف در این پژوهش یک برنامه ژیمناستیک بود. اینگونه استدلال شد که اگر تمرین جسمانی و تصویرسازی مکانیسمهای مشابهی داشته باشند باید تمرین ذهنی بخشبخش نسبت به تمرین ذهنی کل منجر به یادگیری بهتری برای این تکلیف گردد. بر اساس گروهبندی ذکرشده شرکت کنندگان به مدت دو روز (هر روز 40 کوشش) به تمرین پرداختند. 72 ساعت بعد آزمون یادداری انجام شد. نتایج نشان داد که تمرین ذهنی بخشبخش نسبت به تمرین ذهنی کل اثربخشی بیشتری برای یادگیری این تکلیف دارد و عملکرد گروه تصویرسازی کل نسبت به تمرین جسمانی محض ضعیف تر بود. این نتایج نشاندهنده مشابه بودن مکانیسمهای زیربنایی تمرین جسمانی و ذهنی هستند | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرین جسمانی؛ تمرین ذهنی؛ ژیمناستیک | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 602 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,913,017 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,374,110 |