ارشاد ایرنجی, طیبه, صفانیا, علی محمد, فراهانی, ابوالفضل, نیک بخش, رضا. (1401). آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران. , 10(27), 185-212. doi: 10.22089/res.2021.10949.2127
طیبه ارشاد ایرنجی; علی محمد صفانیا; ابوالفضل فراهانی; رضا نیک بخش. "آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران". , 10, 27, 1401, 185-212. doi: 10.22089/res.2021.10949.2127
ارشاد ایرنجی, طیبه, صفانیا, علی محمد, فراهانی, ابوالفضل, نیک بخش, رضا. (1401). 'آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران', , 10(27), pp. 185-212. doi: 10.22089/res.2021.10949.2127
ارشاد ایرنجی, طیبه, صفانیا, علی محمد, فراهانی, ابوالفضل, نیک بخش, رضا. آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران. , 1401; 10(27): 185-212. doi: 10.22089/res.2021.10949.2127
آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران،
3استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ، واحد تهران،تهران، ایران
4دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی ارزشیابی در درس تربیتبدنی دوره متوسطه انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی بود که با تکنیک دلفی (با دو هدف اکتشاف و تبیین روابط) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد و منابع کتابخانهای و 16 نفر از متخصصان تربیتبدنی و در بخش کمی، معلمین تربیتبدنی دوره اول متوسطه کشور بود. نمونه پژوهش، 544 نفر از معلمین تربیتبدنی کشور بودند که با روش نمونهگیری طبقاتی از 32 استان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، "شرایط اجرای ارزشیابی در مدارس" دارای بیشترین آسیب و در حد ضعیف گزارش شد و "طراحی شیوهنامه ارزشیابی"و "سواد ارزشیابی معلمان"در حد متوسط گزارش شد. در بخش "شیوهنامه ارزشیابی"، مؤلفههای هدف، محتوا، روش ارزشیابی و نمرهگذاری بیشتر از میانگین فرضی، مؤلفه ارزیابان کمتر از میانگین فرضی و مؤلفههای اصول و ابزار ارزشیابی در محدوده میانگین فرضی قرار گرفت.در بخش "اجرای ارزشیابی"، مؤلفههای فضا و تجهیزات، همکاری و نظارت کمتر از میانگین فرضی و مؤلفه سازماندهی بیشتر از میانگین فرضی قرار گرفت.همچنین در بخش "سواد ارزشیابی معلمان" مؤلفههای دانش، مهارت، تفسیر و تعامل انتقادی در محدوده میانگین فرضی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش به برنامهریزان در رفع کاستیهای تدوین شیوهنامه، به معلمان در ارتقای سواد ارزشیابی و به کارشناسان تربیتبدنی و مدیران مدارس در رفع کاستیها و فراهمسازی شرایط مطلوب اجرای ارزشیابی کمک میکند.
Z. (2020). Explaining the assessment spatial arrangement in the curriculum in order to formulate the element of assessment in the curricula of the fields of education and learning: research plane. Organization for Educational Research and Planning. (Persian)
R. (2012). A Study of Physical Education Curriculum in Secondary School from Teachers’ and Physical Education Experts’ Point of View in Kerman Province. MA Thesis of Sports Management, Shahid Bahonar University of Kerman, pp: 9-11. (Persian)
M. (2014). Designing and Validating a Qualitative Evaluation Model for Assessing Student's Science Achievement in the First Grade of Junior High School. Journal of Family and Research, 11(1): 35. (Persian)
Maleki, H. (2018). Basics of Secondary Education Curriculum Planning, Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books. Tehran: Samat Publications. (Persian)
Organization for Educational Research and Planning. (2017). Physical Education and Health. Teacher Guide for the First Secondary School. Tehran: Iran Textbook Publishing Company. (Persian)
West D. A, Boucher C.A. (2010). Foundations of Physical Education, Exercise Science, and Sport. Translated by Azad. A. Tehran: Samt Publications. (Persian)