آسیبشناسی ارزشیابی درس تربیتبدنی در مدارس متوسطه ایران | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 27، شهریور 1401، صفحه 185-212 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.10949.2127 | ||
نویسندگان | ||
طیبه ارشاد ایرنجی1؛ علی محمد صفانیا* 2؛ ابوالفضل فراهانی3؛ رضا نیک بخش4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران، | ||
3استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ، واحد تهران،تهران، ایران | ||
4دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی ارزشیابی در درس تربیتبدنی دوره متوسطه انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی بود که با تکنیک دلفی (با دو هدف اکتشاف و تبیین روابط) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد و منابع کتابخانهای و 16 نفر از متخصصان تربیتبدنی و در بخش کمی، معلمین تربیتبدنی دوره اول متوسطه کشور بود. نمونه پژوهش، 544 نفر از معلمین تربیتبدنی کشور بودند که با روش نمونهگیری طبقاتی از 32 استان انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، "شرایط اجرای ارزشیابی در مدارس" دارای بیشترین آسیب و در حد ضعیف گزارش شد و "طراحی شیوهنامه ارزشیابی" و "سواد ارزشیابی معلمان" در حد متوسط گزارش شد. در بخش "شیوهنامه ارزشیابی"، مؤلفههای هدف، محتوا، روش ارزشیابی و نمرهگذاری بیشتر از میانگین فرضی، مؤلفه ارزیابان کمتر از میانگین فرضی و مؤلفههای اصول و ابزار ارزشیابی در محدوده میانگین فرضی قرار گرفت. در بخش "اجرای ارزشیابی"، مؤلفههای فضا و تجهیزات، همکاری و نظارت کمتر از میانگین فرضی و مؤلفه سازماندهی بیشتر از میانگین فرضی قرار گرفت. همچنین در بخش "سواد ارزشیابی معلمان" مؤلفههای دانش، مهارت، تفسیر و تعامل انتقادی در محدوده میانگین فرضی قرار گرفت. یافتههای این پژوهش به برنامهریزان در رفع کاستیهای تدوین شیوهنامه، به معلمان در ارتقای سواد ارزشیابی و به کارشناسان تربیتبدنی و مدیران مدارس در رفع کاستیها و فراهمسازی شرایط مطلوب اجرای ارزشیابی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ آسیبشناسی؛ تربیتبدنی؛ سواد ارزشیابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,813,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,229 |