توانایی شناختی در ارتباط بین مهارت حرکتی و عملکرد تحصیلی نقش مؤثر دارد | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 15، شماره 52، تیر 1402، صفحه 153-174 اصل مقاله (635.79 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10041.1949 | ||
| نویسندگان | ||
| بهروز قربان زاده* 1؛ بهزاد محمدی اورنگی2؛ محمدتقی اقدسی3 | ||
| 1دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 3عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| این مطالعه باهدف بررسی ارتباط بین مهارت حرکتی (ظریف و درشت) با عملکرد تحصیلی (خواندن و ریاضی) با در نظر گرفتن نقش میانجی توانایی شناختی (سرعت پردازش و حافظه کاری) انجام شد. نمونه موردبررسی 200 کودک (50 درصد دختر) شش و هفتساله از شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 98-97 بهصورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. مهارت حرکتی ظریف و درشت با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی-دو، پیشرفت تحصیلی با آزمون موفقیت فردی وکسلر و توانایی شناختی با مقیاس هوش وکسلر ارزیابی شد. نتایج ارتباط مثبت بین همه زیر مؤلفههای مهارت حرکتی، توانایی شناختی و پیشرفت تحصیلی را نشان داد (پی<05/0). تجزیهوتحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نیز آشکار کرد که سرعت پردازش و حافظه کاری با تأثیرپذیری از مهارتهای حرکتی ظریف و درشت عملکرد تحصیلی را ارتقا میدهند. ازاینرو سرعت پردازش و حافظه کاری در این زمینه نقش میانجی دارد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در سالهای ابتدایی مدرسه و در سنین پیشدبستان توجه به مهارت حرکتی میتواند نقش بسزایی در ارتقا عملکرد تحصیلی افراد داشته باشد. ازاینرو اهمیت ارتقا مهارت حرکتی بیشازپیش نمایان میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارت حرکتی؛ توانایی شناختی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 489 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,171 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,980,039 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,406,113 |