تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 269 |
تعداد مقالات | 3,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,752,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,968,591 |
توانایی شناختی در ارتباط بین مهارت حرکتی و عملکرد تحصیلی نقش مؤثر دارد | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10041.1949 | ||
نویسندگان | ||
بهروز قربان زاده* 1؛ بهزاد محمدی اورنگی2؛ محمدتقی اقدسی3 | ||
1دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشگاه خوارزمی تهران | ||
3عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
این مطالعه باهدف بررسی ارتباط بین مهارت حرکتی (ظریف و درشت) با عملکرد تحصیلی (خواندن و ریاضی) با در نظر گرفتن نقش میانجی توانایی شناختی (سرعت پردازش و حافظه کاری) انجام شد. نمونه موردبررسی 200 کودک (50 درصد دختر) شش و هفتساله از شهر تهران بودند که در سال تحصیلی 98-97 بهصورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. مهارت حرکتی ظریف و درشت با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی-دو، پیشرفت تحصیلی با آزمون موفقیت فردی وکسلر و توانایی شناختی با مقیاس هوش وکسلر ارزیابی شد. نتایج ارتباط مثبت بین همه زیر مؤلفههای مهارت حرکتی، توانایی شناختی و پیشرفت تحصیلی را نشان داد (پی<05/0). تجزیهوتحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نیز آشکار کرد که سرعت پردازش و حافظه کاری با تأثیرپذیری از مهارتهای حرکتی ظریف و درشت عملکرد تحصیلی را ارتقا میدهند. ازاینرو سرعت پردازش و حافظه کاری در این زمینه نقش میانجی دارد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در سالهای ابتدایی مدرسه و در سنین پیشدبستان توجه به مهارت حرکتی میتواند نقش بسزایی در ارتقا عملکرد تحصیلی افراد داشته باشد. ازاینرو اهمیت ارتقا مهارت حرکتی بیشازپیش نمایان میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت حرکتی؛ توانایی شناختی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 942 |