طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 27، شهریور 1401، صفحه 51-80 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.10974.2129 | ||
نویسندگان | ||
فریبرز رمضانی1؛ محمد کشتی دار* 2؛ مرتضی عظیم زاده3؛ زهرا سادات میرزازاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از معلم به عنوان اسوه ای امین و مؤثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت یاد کرده است. برند شخصی متعالی و هوشمندانه می تواند مزایای حرفه ای زیادی را برای معلمان تربیت بدنی فراهم آورد. هدف از این تحقیق، طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران و شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر آن بود. این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن از رویکرد نظریه داده بنیاد با رهیافت ظاهرشونده، استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان، اساتید، خبرگان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد. نمونه گیری با استفاده از شیوۀ نمونه گیری گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. گردآوری داده ها با ابزار مصاحبۀ عمیقِ نیمه ساختار یافته صورت گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 62 کد،12 مقوله، 4 بعد و یک پدیده محوری مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین یافته های پژوهش نشان داد برند شخصی معلمان تربیت بدنی، از چهار مؤلفه اصلی شامل مؤلفه های فردی، حرفه ای، سازمانی، و کلان محیطی تأثیرپذیری دارد. شخصیت، رفتار و ظاهر، در جنبۀ فردی، مقوله های بنیادین، عمومی و تخصصی در مؤلفۀ حرفه ای، مقوله های درون و برون سازمانی، در بُعد سازمانی و نهایتاً مقوله های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری در مؤلفه های کلان محیطی، عواملی هستند که در برند شخصی معلمان تربیت بدنی اثرگذار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
برند شخصی؛ معلمان تربیت بدنی؛ مؤلفه های برند؛ طراحی مدل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,813,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,240 |