طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 27، تابستان 1401، صفحه 51-80 اصل مقاله (1.27 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.10974.2129 | ||
| نویسندگان | ||
| فریبرز رمضانی1؛ محمد کشتی دار* 2؛ مرتضی عظیم زاده3؛ زهرا سادات میرزازاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
| 3استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از معلم به عنوان اسوه ای امین و مؤثرترین عنصر در تحقق ماموریت های نظام تعلیم و تربیت یاد کرده است. برند شخصی متعالی و هوشمندانه می تواند مزایای حرفه ای زیادی را برای معلمان تربیت بدنی فراهم آورد. هدف از این تحقیق، طراحی مدل برند شخصی معلمان تربیت بدنی در ایران و شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر آن بود. این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن از رویکرد نظریه داده بنیاد با رهیافت ظاهرشونده، استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان، اساتید، خبرگان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد. نمونه گیری با استفاده از شیوۀ نمونه گیری گلوله برفی انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. گردآوری داده ها با ابزار مصاحبۀ عمیقِ نیمه ساختار یافته صورت گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، 62 کد،12 مقوله، 4 بعد و یک پدیده محوری مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین یافته های پژوهش نشان داد برند شخصی معلمان تربیت بدنی، از چهار مؤلفه اصلی شامل مؤلفه های فردی، حرفه ای، سازمانی، و کلان محیطی تأثیرپذیری دارد. شخصیت، رفتار و ظاهر، در جنبۀ فردی، مقوله های بنیادین، عمومی و تخصصی در مؤلفۀ حرفه ای، مقوله های درون و برون سازمانی، در بُعد سازمانی و نهایتاً مقوله های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری در مؤلفه های کلان محیطی، عواملی هستند که در برند شخصی معلمان تربیت بدنی اثرگذار هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برند شخصی؛ معلمان تربیت بدنی؛ مؤلفه های برند؛ طراحی مدل | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 859 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,222 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,304,598 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,553,749 |