تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,195 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,743,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,716,041 |
تاثیر نوروفیدبک و تمرین حرکتی بر اکتساب و یادداری عملکرد حرکتی رویه ای | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مرداد 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.9935.1942 | ||
نویسندگان | ||
فرشته برزگر کلور* 1؛ حسن محمدزاده2؛ محمدعلی نظری3 | ||
1گروه رفتار حرکتی پردیس دانشگاه ارومیه | ||
2دانشگاه ارومیه | ||
3استاد گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تمرینهای نوروفیدبک و حرکتی بر یادگیری عملکرد حرکتی رویهای در افراد نوجوان مبتدی پرداخته است. ابتدا تعداد 44 دانش آموز (میانگین سنی 6/0 ± 1/12) فاقد دسترسی به وسایل هوشمند، از بین دانشآموزان ابتدایی به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب، و به صورت تصادفی در چهار گروه نوروفیدبک، تمرین حرکتی، تمرینترکیبی و کنترل جایدهی شدند. اجرای پژوهش شش مرحله شامل: ثبت اطلاعات پایة امواج مغزی اولیه، پیشآزمون، مداخلهها (تمرین نوروفیدبک شامل یک جلسه سی دقیقهای سرکوب موج آلفا در ناحیه حسی-حرکتی C4 برای گروه نوروفیدبک و ترکیبی، و تمرین حرکتی شامل شش بسته تمرینی پیگردی چرخان برای گروه حرکتی و ترکیبی)، ثبت اطلاعات پایه امواج مغزی ثانویه، پس آزمون و آزمون یادداری بود. مراحل یک تا پنج در یک روز و مرحله آخر پس از 48 ساعت استراحت اجرا شد همه آزمودنیها راست دست بودند و تکلیف پیگردی چرخان را به شیوۀ معکوس با دست غیربرتر انجام دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد گروه نوروفیدبک و حرکتی (P=0.010)، نوروفیدبک و ترکیبی (P=0.044) حرکتی و کنترل (p=0.022) تفاوت معناداری دارند اما، در نتایج عملکرد گروه حرکتی و ترکیبی ( P=1.000) ،ترکیبی و کنترل (P=0.090) و کنترل و نوروفیدبک تفاوت معنادار نیست (P=1.000). یافته های حاضر نشان داد کاهش آلفا در C4 در اکتساب و یادداری حرکات ناآشنا و غیرخودکار در افراد مبتدی تاثیر معناداری ندارد ولی تمرین حرکتی روش موثری برای یادگیری این افراد در اولین مرحله یادگیری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین مغزی؛ ریتم آلفا؛ حرکت انسان؛ نوجوان؛ یادآوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 |