تاثیر آموزش تلفیقی ریاضی با بازیهای حرکتی بر پیشرفت یادگیری ریاضی و عملکرد شناختی دانشآموزان | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 9، شماره 25، بهمن 1400، صفحه 111-136 اصل مقاله (901.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.10349.2081 | ||
| نویسندگان | ||
| طاهره ندایی* 1؛ محدثه حسین زاده2 | ||
| 1استادیار تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی، گروه ادبیات و علومانسانی، دانشگاه قم، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش تلفیقی ریاضی با بازیهای حرکتی بر پیشرفت یادگیری ریاضی و عملکرد شناختی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری یک ماهه بود و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که تعداد 60 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس نمرات پیش آزمون (عملکرد) به دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. مرحله مداخله در هفت جلسه به طول انجامید که در آن شرکت کنندگان گروه آزمایش مباحث ریاضی را توسط دبیر تربیت بدنی و معلم درس ریاضی در حیاط مدرسه به صورت بازی و ورزش آموزش دیدند، در حالیکه شرکتکنندگان گروه گواه آموزش مباحث ریاضی را به روش سنتی در کلاس توسط معلم دریافت نمودند. جهت جمع آوری دادهها از آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و آزمون توجه تولوز- پیرون استفاده شد. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ریاضی از طریق بازیهای حرکتی بر افزایش نمرات درس ریاضی و عملکرد شناختی سرعت و دقت؛ و بر کاهش توجه اشتباه تاثیر معنیداری دارد. دیگر نتایج حاکی از بهبود نمرات درس ریاضی و عملکردهای شناختی دقت، سرعت و توجه اشتباه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بازیهای حرکتی به عنوان یک درس تلفیقی در بهبود یادگیری درس ریاضی موثر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازیهای حرکتی؛ ریاضی؛ رویکرد تلفیقی؛ رویکرد سنتی؛ عملکرد شناختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,265 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,172 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,987,183 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,407,338 |