تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,409 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,136 |
تاثیر تصویرسازی ذهنی و تمرین بدنی برتکلیف پیگردی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1400 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.10627.2187 | ||
نویسندگان | ||
الهام شبان1؛ مهدی شهبازی* 2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران | ||
2استادگروه،رفتارحرکتی و تحلیل ورزشی،دانشکدگان علوم ورزشی و تندرستی،تهران،ایران. | ||
3دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تصویرسازی را می توان استفاده از تمام حواس برای بازآفرینی یا ساخت یک تجربه در ذهن تعریف کرد. این پژوهش با هدف تاثیر تصویرسازی ذهنی و تمرین بدنی بر تکلیف پیگردی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی صورت گرفت. شرکت کنندگان 30 دانشآموز دختر با اختلال هماهنگی رشدی (با میانگین سنی 84/0 ± 22/8 ) بودند که به طور تصادفی در 3 گروه تصویرسازی ذهنی، تمرین بدنی و گروه کنترل قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون تکلیف پیگردی از تمام آزمودنیها به عمل آمد. در طول پژوهش دو گروه تصویرسازی ذهنی و تمرین بدنی تمرینات خود را به مدت 18 جلسه (20-17 دقیقه ) انجام دادند و گروه کنترل به انجام فعالیتهای روزانه خود پرداختند. در پایان تمام آزمودنیها پسآزمون تکلیف پیگردی را انجام دادند. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب 2 (زمان : پیشآزمون، پسآزمون) *3 (گروه : تصویرسازی ذهنی، تمرین بدنی و کنترل) نشان داد گروههای تمرینی در تمام مؤلفههای تکلیف پیگردی (زمان کلی باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی باقی ماندن روی هدف، فاصله از هدف و سرعت) نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند و تفاوت معناداری از پیش-آزمون تا پسآزمون مشاهده شد. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل بین دو گروه تمرینی تفاوت معناداری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشدی؛ تکلیف پیگردی؛ تصویرسازی ذهنی؛ تمرین حرکات ظریف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,028 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |