| اثربخشی تمرینات دوتایی مشارکتی در شرایط مختلف شناختی بر مهارت فورهند تنیس روی میز | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 11، شماره 39، خرداد 1401، صفحه 177-194 اصل مقاله (740.4 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.10182.2127 | ||
| نویسندگان | ||
| الهه سیاوشی1؛ علی حیرانی* 2؛ احسان زارعیان3 | ||
| 1دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی دانشگاه رازی، دانشکده علوم ورزشی | ||
| 3دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر بررسی اشتغال حافظه کاری در شرایط شناختی متفاوت تمرینات دوتایی مشارکتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز دختران نوجوان بود. تعداد 24 دختر مقطع متوسطه اول از مدارس دخترانه شهرستان نهاوند به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه بار شناختی کم و بار شناختی بالا قرار گرفتند. هر دو گروه به مدت پنج جلسه تمرینات دوتایی مشارکتی را با سطح درگیری شناختی مربوط به خود انجام دادند. هر جلسه شامل 20 ست 3 دقیقه ای با زمان استراحت 1 دقیقه ای بین ست ها بود. عملکرد فورهند تنیس روی میز در مراحل پیش آزمون، پس آزمون، یادداری و انتقال سنجیده شد. نتایج نشان داد هر دو گروه بار شناختی کم و بالا پیشرفت معناداری از پیش آزمون تا انتقال نشان دادند؛ همچنین گروه بار شناختی بالا در مراحل پس آزمون، یادداری و انتقال نسبت به گروه بار شناختی کم عملکرد بهتری داشت. بنابراین بار شناختی بالا در هنگام تمرینات دوتایی مشارکتی یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز را تسهیل می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشارکت ورزشی؛ اوقات فراغت؛ توانمندی اجتماعی؛ رشد اجتماعی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 497 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,952,998 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,397,104 |