| اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر اهمالکاری تحصیلی و خودشفقتورزی دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد ورزشی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 2، دوره 10، شماره 37، مهر 1400، صفحه 29-52 اصل مقاله (781.41 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.7142.1761 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم فتحی زادان* 1؛ طیبه تجری2 | ||
| 1گروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر اهمال کاری تحصیلی و خودشفقت ورزی دانشآموزان المپیاد ورزشی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین 388 نفر از دانشآموزان شرکت کننده در المپیاد ورزشی استان گلستان، با روش نمونهگیری تصادفی، 185 نفر برای غربالگری انتخاب شدند. چهل و پنج نفر دارای اهمال کاری تحصیلی بالا و خودشفقتورزی پایین بودند که از میان آنها 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه به صورت هفتگی تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگینهای پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوتی معنادار وجود دارد. بدین معنا که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم سبب کاهش میزان اهمال کاری تحصیلی و افزایش خودشفقت ورزی دانشآموزان شرکتکننده در المپیاد ورزشی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبردهای یادگیری خودتنظیم؛ اهمالکاری تحصیلی؛ خودشفقتورزی؛ دانشآموزان ورزشکار | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,355 | ||
| تعداد نشریات | 8 | 
| تعداد شمارهها | 341 | 
| تعداد مقالات | 4,157 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 8,938,745 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,389,104 |