ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراک شده در دوره کودکی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 33، دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 93-124 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10253.1958 | ||
نویسندگان | ||
حسام رمضان زاده* 1؛ ّبیتا عرب نرمی2؛ الهه بندلی3؛ فاطمه خلیلیان3 | ||
1استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان | ||
2استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان استادیار دانشگاه نیشابور | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی بود. این پرسشنامه شامل دو بعد شایستگی ادراکشده مهارتهای جا بهجایی (شامل دویدن، پرش جفت، لی لی کردن و جهیدن) و شایستگی ادراکشده مهارتهای کنترل شیء (شامل پرتاب کردن، دریافت کردن، شوت کردن و دریبل درجا) است. بدین منظور 184 دانشآموز 7 تا 13 ساله (95 دختر و 89 پسر) به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در شرایط استاندارد و مشابه پرسشنامه 24 سوالی شایستگی حرکتی ادراکشده را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا، تفاوتهای گروهی و تفاوتهای سنی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، نسخه فارسی این پرسشنامه از ساختار دو عاملی (24 سوالی) پرسشنامه اصلی حمایت کرده و دارای همسانی درونی مطلوبی است. همچنین روایی سازه ابزار به روش روایی همگرا (ارتباط مثبت و معنیدار شایستگی حرکتی ادراکشده و شایستگی حرکتی واقعی)، تفاوتهای سنی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر کودکان خردسالتر) و تفاوتهای گروهی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر پسران نسبت به دختران) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد نسخۀ فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است و به معلمین ورزش و مربیان توصیه می شود برای کودکان در دوره کودکی میانی و پایانی (7 تا 13 سال)، از این ابزار برای ارزیابی شایستگی حرکتی ادراکشده استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عاملی تاییدی؛ روایی همگرا؛ همسانی درونی؛ شایستگی حرکتی ادراکشده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,826,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,311,926 |