تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,546,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,046 |
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراک شده در دوره کودکی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 33، دوره 13، شماره 44، تیر 1400، صفحه 93-124 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.10253.1958 | ||
نویسندگان | ||
حسام رمضان زاده* 1؛ ّبیتا عرب نرمی2؛ الهه بندلی3؛ فاطمه خلیلیان3 | ||
1استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان | ||
2استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان استادیار دانشگاه نیشابور | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی بود. این پرسشنامه شامل دو بعد شایستگی ادراکشده مهارتهای جا بهجایی (شامل دویدن، پرش جفت، لی لی کردن و جهیدن) و شایستگی ادراکشده مهارتهای کنترل شیء (شامل پرتاب کردن، دریافت کردن، شوت کردن و دریبل درجا) است. بدین منظور 184 دانشآموز 7 تا 13 ساله (95 دختر و 89 پسر) به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و در شرایط استاندارد و مشابه پرسشنامه 24 سوالی شایستگی حرکتی ادراکشده را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ابزار از روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا، تفاوتهای گروهی و تفاوتهای سنی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ و نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، نسخه فارسی این پرسشنامه از ساختار دو عاملی (24 سوالی) پرسشنامه اصلی حمایت کرده و دارای همسانی درونی مطلوبی است. همچنین روایی سازه ابزار به روش روایی همگرا (ارتباط مثبت و معنیدار شایستگی حرکتی ادراکشده و شایستگی حرکتی واقعی)، تفاوتهای سنی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر کودکان خردسالتر) و تفاوتهای گروهی (شایستگی حرکتی ادراکشده بالاتر پسران نسبت به دختران) مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد نسخۀ فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی ادراکشده در دوره کودکی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است و به معلمین ورزش و مربیان توصیه می شود برای کودکان در دوره کودکی میانی و پایانی (7 تا 13 سال)، از این ابزار برای ارزیابی شایستگی حرکتی ادراکشده استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل عاملی تاییدی؛ روایی همگرا؛ همسانی درونی؛ شایستگی حرکتی ادراکشده | ||
مراجع | ||
Robinson LE, Stodden DF, Barnett LM, Lopes VP, Logan SW, Rodrigues LP, et al. Motor competence and its effect on positive developmental trajectories of health. Sports Med. 2015;45(9):1273–84.
Logan SW, Webster EK, Getchell N, Pfeiffer KA, Robinson LE. Relationship between fundamental motor skill competence and physical activity during childhood and adolescence: a systematic review. Kinesiol Rev. 2015;4(4):416-26.
Stodden DF, Goodway JD, Langendorfer SJ, Roberton MA, Rudisill ME, Garcia C, et al. A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: an emergent relationship. Quest. 2008;60(2):290-306.
Figueroa R, An R. Motor skill competence and physical activity in preschoolers: a review. Matern Child Health. 2017;21(1):136-46.
Holfelder B, Schott N. Relationship of fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: a systematic review. Psychol Sport Exerc. 2014;15(4):382-91.
Clark CCT. Is Obesity actually non-communicable? Obes Med. 2017;8:27-8.
Barnett LM, van Beurden E, Morgan PJ, et al. Does childhood motor skill proficiency predict adolescent fitness? Med Sci Sports Exerc. 2008;40(12):2137-44.
Harter S. The perceived competence scale for children. Child Dev. 1982;53(1):87-97.
Barnett LM, Morgan PJ, van Beurden E, Beard JR. Perceived sports competence mediates the relationship between childhood motor skill proficiency and adolescent physical activity and fitness: a longitudinal assessment. Int J Behav Nutr Phys Act. 2008;5(40):1-12.
Bardid F, De Meester A, Tallir I, Cardon G, Lenoir M, Haerens L. Configurations of actual and perceived motor competence among children: Associations with motivation for sports and global self-worth. Hum Mov Sci. 2016;50:1-9.
Inchley J, Kirby J, Currie C. Longitudinal Changes in Physical self-perceptions and associations with physical activity during adolescence. Pediatr Exerc Sci. 2011;23(2):237-49.
Barnett LM, Morgan PJ, Van Beurden E, Ball K, Lubans DRA. A reverse pathway? Actual and perceived skill proficiency and physical activity. Med Sci Sports Exerc. 2011;43(5):898-904.
Khodaverdi Z, Bahram A, Robinson LE. Correlates of physical activity behaviours in young Iranian girls. Child Care Health Dev. 2015;41(6):903-10.
Visser EL, Mazzoli E, Hinkley T, Lander NJ, Utesch T, & Barnett LM. Are children with higher self-reported wellbeing and perceived motor competence more physically active? A longitudinal study. J Sports Sci Med. 2020;23(3):270-5.
True L, Brian A, Goodway J, Stodden D. Relationships between product- and process-oriented measures of motor competence and perceived competence. Journal of Motor Learning and Development. 2017;5(2):319-335.
De Meester A, Barnett LM, Brian A, Bowe SJ, Jiménez-Díaz J, Van Duyse F, et al. The relationship between actual and perceived motor competence in children, adolescents and young adults: A systematic review and meta-analysis. Sports Med. 2020; 50(11): 1-49.
Masci I, Schmidt M, Marchetti R, Vannozzi G, Pesce C. When children’s perceived and actual motor competence mismatch: Sport participation and gender differences. Journal of Motor Learning and Development. 2017; 6(s2): 1-35.
Barnett LM, Lai SK, Veldman SLC, Hardy LL, Cliff DP, Morgan PJ, et al. Correlates of gross motor competence in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Sports Med. 2016;46(11):1663-88.
Stevan I, Barnett LM. Considerations Related to the Definition, Measurement and analysis of perceived motor competence. Sports Med. 2018;48(12):1-10.
Babic MJ, Morgan PJ, Plotnikoff RC, Lonsdale C, White RL, Lubans DR. Physical activity and physical self-concept in youth: systematic review and meta-analysis. Sports Med. 2014;44(11):1589-601.
Shavelson RJ, Hubner JJ, Stanton GC. Self-concept: validation of construct interpretations. Rev Educ Res. 1976;46(3):407-41.
Fox KR, Corbin CB. The physical self-perception profile: development and preliminary validation. J Sport Exerc Psychol. 1989;11(4):408-30.
Jekauc D, Wagner MO, Herrmann C, Hegazy K, Woll A. Does physical self-concept mediate the relationship between motor abilities and physical activity in adolescents and young adults? PLoS One. 2017;12(1):e016853.
Marsh HW, Redmayne RS. A multidimensional physical self-concept and its relation to multiple components of physical fitness. J Sport Exerc Psychol. 1994;16(1):43–55.
Marsh HW, Martin AJ, Jackson S. Introducing a short version of the physical self-description questionnaire: new strategies, short-form evaluative criteria, and applications of factor analyses. J Sport Exerc Psychol. 2010;32(4):438–82.
Dreiskamper D, Tietjens M, Honemann S, Naul R, Freund PA. PSK: A questionnaire for assessing the physical self-concept of primary school children. Zeitschrift fur Sportpsychologie. 2015;22(3):97-111.
Whitehead JR. A study of children’s physical self-perceptions using and adapted Physical Self-Perception Profile Questionnaire. Pediatr Exerc Sci. 1995;7(2):132-51.
Barnett LM, Ridgers ND, Zask A, Salmon J. Face validity and reliability of a pictorial instrument for assessing fundamental movement skill perceived competence in young children. J Sci Med Sport. 2015;18(1):98-102.
Harter S, Pike R. The pictorial scale of perceived competence and acceptance for young children. Child Dev. 1984;55(6):1969–82.
Barnett LM, Vazou S, Abbott G, Bowe SJ, Robinson LE, Ridgers ND, Salmon J. Construct validity of the pictorial scale of perceived movement skill competence. Psychol Sport Exerc. 2016;22:294–302.
Dreiskaemper D, Utesch T, Tietjens M. The perceived motor competence questionnaire in childhood (PMC-C). Journal of Motor Learning and Development. 2018;6(2):264-80.
Ulrich D. The test of gross motor development (TGMD-2). 2nd ed. Ann Arbor, MI: University of Michigan; 2000.
Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Publications; 2015, pp. 11-4.
ZareZade M, Farokhi A, Kazem Nezhad A. Determining reliability and validity of test of gross motor development (Ulrich, 2000) in 3-11 aged children of Tehran city. Olympic. 2011;18(4):85-98. (In Persian).
Soltanian MA, Farokhi A, Ghorbani R, Jaberi Moghadam AA, Zarezade M. Evaluation of the reliability and construct validity of test of gross motor development-2 (Ulrich 2) in children of Semnan province. Koomesh. 2013;14(2):200-6. (In Persian).
Lin LY, Cherng RJ, Chen YJ. Relationship between time use in physical activity and gross motor performance of preschool children. Aust Occup Ther J. 2017; 64(1): 49-57.
Loewenthal KM. An introduction to psychological tests and scales. 2nd ed. London: UCL Press; 2001, pp. 51-9.
Hu L, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal. 1999; 1(6): 1-55.
Browne MW, Cudeck R. Alternative ways of assessing model fit. Sociaol Methods Res. 1993; 21(2): 230-258.
Hoyle RH. Handbook of structural equation modeling. New York: The Guilford Press; 2012.
Maiano Ch, Morin AJS, April J, Tietjens M, St-Jean Ch, Gagnon C, Dreiskamper D, & Aime A. Psychometric properties of a French version of the perceived motor competence in childhood questionnaire. Percept Mot Skills; 2021; 128(3): 1-15.
Liong GHE, Ridgers ND, Barnett LM. Associations between skill perceptions and young children’s actual fundamental movement skills. Percept Mot Skills. 2015; 120(2):591–603.
Harter S. Self-perception profile for children: manual and questionnaires (Revision of the Self-Perception Profile for Children, 1985). University of Denver, Department of Psychology; 2012.
Harter S. The self. In: Damon R, Lerner MR. eds. Handbook of child psychology. Vol 3: Soical, emotional and persoanlity development. New York, NY, USA: Wiley & Sons; 2006.
Fredricks JA, Eccles J. Children’s competence and value beliefs from childhood through adolescence: Growth trajectories in two male-sex-typed domains. Dev Psychol. 2002;38(4):519–33.
Noordstar JJ, van der Net J, Jak S, Helders PJ, Jongmans MJ. Global self-esteem, perceived athletic comptence, and physical activity in children: a longitudinal cohort study. Psychol Sport Exerc. 2016;22:83–90.
Jacobs JE, Lanza S, Osgood DW, Eccles JS, Wigfield A. Changes in children’s self-competence and values: gender and domain differences across grades one through twelve. Child Dev. 2002;73(2):509–52. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |