تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,609,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,693 |
تاثیر یک وهله خستگی عمومی بر میزان هماهنگی و تغییرپذیری بین مفاصل اندام فوقانی قایقرانان نخبه (از منظر احتمال بروز آسیب) | ||
مطالعات طب ورزشی | ||
دوره 12، شماره 27، تیر 1399، صفحه 137-152 اصل مقاله (536.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smj.2021.9792.1457 | ||
نویسندگان | ||
اعظم دانشور1؛ حیدر صادقی* 2؛ محمد یوسفی3؛ زهره برهانی کاخکی4 | ||
1دانشجوی دکتری بیومکانیک ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه بیومکانیک و آسیبشناسی ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) استاد گروه بیومکانیک ورزشی، پژوهشکدۀ علوم حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه بیومکانیک ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4استادیار، گروه بیومکانیک ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تاثیر یک وهله خستگی عمومی بر میزان هماهنگی و تغییرپذیری بین مفاصل اندام فوقانی قایقرانان نخبه بود. 14 قایقران مرد تیم ملی در این پژوهش نیمه آزمایشگاهی شرکت کردند. از تمرین قایقرانی روی دستگاه ارگومتر پاروزنی برای اعمال خستگی عمومی تا حد واماندگی استفاده شد. دادههای کینماتیکی با استفاده از دستگاه واحدهای اندازهگیری اینرسی در 15 دوره پاروزنی متوالی ابتدایی و انتهایی پروتکل خستگی اندازهگیری شدند. نتایج نشان داد که یک وهله خستگی عمومی باعث تغییر در میزان هماهنگی بین مفاصل شانه- تنه در صفحۀ هوریزنتال و بین مفاصل آرنج- شانه در صفحۀ ساجیتال و همچنین تغییرپذیری بین مفاصل شانه- تنه در صفحۀ هوریزنتال، آرنج- شانه در صفحۀ ساجیتال و آرنج- تنه در صفحۀ ساجیتال میشود. یافته های تحقیق، ضرورت توجه به طراحی برنامه های تمرینی مناسب برای قایقرانان با رویکرد کاهش تبعات سوء خستگی اندام فوقانی بر عملکرد بهینه و بروز آسیب را تاکید می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
قایقرانی؛ خستگی؛ هماهنگی؛ تغییرپذیری. اندام فوقانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 774 |