شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر آموزش مجازی واحد تربیت بدنی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در دوران شیوع ویروس کرونا | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 26، خرداد 1401، صفحه 116-85 اصل مقاله (683.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.9312.1940 | ||
نویسندگان | ||
سعیده کاشانی1؛ محمد کشتی دار* 2؛ رضا حیدری3؛ مهدی اصفهانی4؛ فخرالسادات طباطبائیان5 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی | ||
4استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشهد | ||
5استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین و طبقهبندی عوامل مؤثر بر آموزش مجازی واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد در دوران شیوع ویروس کرونا بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی و به لحاظ اجرا پیمایشی است که به صورت آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. در بخش کیفی پژوهش، افراد نمونه به صورت هدفمند و در بخش کمی پژوهش از بین اساتید تربیتبدنی و ورزش یک و دانشجویان غیرتربیتبدنی که از برنامه کاربردی مجازی تربیتبدنی استفاده کردهاند، طبق جدول مورگان تعداد 323 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. بر اساس نتایج پژوهش، چهار مؤلفه فناوری اطلاعات، نیروی انسانی، عوامل انگیزشی و عوامل محتوایی به عنوان عوامل مؤثر بر برگزاری کلاسهای مجازی واحد تربیت بدنی عمومی شناسایی شدند. در این میان مؤلفه محتوایی در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت که طراحان این برنامه باید توجه بیشتری به عوامل محتوایی دخیل در برنامه کاربردی داشته باشند و اقدامات اصلاحی را برای نسخههای بعدی انجام بدهند. با توجه به نتایج پژوهش، در جهت بهرهبرداری از نظام آموزش مجازی در دانشگاههای سراسر کشور برای برگزاری واحدهای تربیت بدنی عمومی باید با ایجاد فرصتهایی از قبیل توسعه فناوری اطلاعات، فرهنگسازی و ایجاد نگرش مثبت نسبت به آموزش مجازی، توسعه و استفاده از نیروی انسانی دارای صلاحیت کافی جهت ارائه نظام آموزشی مجازی، تحول در نظام برنامهریزی درسی در بهرهگیری از برنامههای آموزش مجازی در اولویت قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ فناوری اطلاعات؛ منابع انسانی؛ عوامل محتوایی؛ عوامل انگیزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,824,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,309,635 |