الگوی پارادایمی توسعهی تولیدات علمی در حوزه ورزش دانشآموزی ایران | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 9، شماره 25، زمستان 1400، صفحه 241-266 اصل مقاله (2.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2021.9809.2009 | ||
| نویسندگان | ||
| میثم عسگر شمسی1؛ حمید قاسمی* 2؛ معصومه حسینی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری،رشته مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران،ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور .تهران،ایران. | ||
| 3استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور. تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی پارادایمی توسعهی تولیدات علمی در حوزه ورزش دانشآموزی ایران میباشد. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختار یافته با جامعهی آماری: خبرگان دانشگاهی تربیتبدنی و علوم ورزشی شاغل در آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور با نمونهگیری به روش نظری (قضاوتی) بود که طی مصاحبه با صاحبنظر بیستوچهارم اشباع نظری حاصل گشت و تجزیه و تحلیل دادهها در طی پنج دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری در مورد شناسایی مقولههای پدیدهی مرکزی، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها صورت گرفت. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری طبق دستورالعمل محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پیاسکات (ضریب توافق بین کدگذاران) 96/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 84 مقوله و 299 کد مفهومی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت شرایط علّی (17 مقوله، 102 گویه)، پدیده اصلی و مرکزی توسعه تولیدات علمی (10 مقوله، 55 گویه)، راهبردها (21 مقوله، 49 گویه) در سطوح فردی، میانی و کلان، شرایط زمینهای (11 مقوله، 47 گویه)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (16 مقوله، 60 گویه) و پیامدها (10 مقوله، 87 گویه) جای گرفتند. در نتیجه پیشایندها و برآیندهایی توسعهی تولیدات علمی در حوزه ورزش دانشآموزی ایران میتواند مفید و کاربردی باشند. توسعهی تولیدات علمی در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفهای است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "الگوی پارادایمی"؛ "توسعه"؛ "تولیدات علمی"؛ "ورزش دانشآموزی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,208 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,283,502 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,538,298 |