تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,551,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,053 |
روایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی | |
رفتار حرکتی | |
مقاله 2، دوره 6، شماره 18، بهمن 1393، صفحه 31-46 اصل مقاله (902.17 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
الهه سعادتی فرد* 1؛ محمد کشتی دار2؛ جعفر خوشبختی2 | |
1کارشناس ارشد دانشگاه بیرجند | |
2استادیار دانشگاه بیرجند | |
چکیده | |
هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در جامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی بود. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS)، آزمونی روانسنجی توانمندی است که مهمترین عوامل روانشناختی درگیر در رقابت و تمرین را در ورزشکاران مورد ارزیابی قرار میدهد. این آزمون برای اولینبار توسط توماس و همکارانش در سال 1999 با توجه به وجود مشکلاتی در پرسشنامههای روانشناختی مرسوم در آن زمان و احساس نیاز به آزمونی توانمندتر طراحی شد. آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS) در طول سالیان مختلف و در نقاط مختلف جهان مورد بازبینی، روایییابی و پایاییسنجی قرار گرفت که برای این پژوهش از جدیدترین نسخۀ آزمون استفاده شد. از جامعۀ ورزشکاران ایرانی، 259نفر نمونه (با میانگین سنی: 32/25 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شدند و آزمون مزبور را تکمیل کردند. این ورزشکاران زن و مرد بزرگسال، در 7سطح عملکردی و رقابتی مختلف و از 10 شهر ایران بودند که در 19 رشتۀ ورزشی فعالیت میکردند. برای برآورد روایی گویههای این آزمون از روش تحلیل عاملی تأییدی و برای برآورد پایایی گویهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج مدلهای تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون TOPS در سطح گویهها و در سطح عوامل آزمون بهدست داد و آزمون مذکور با 17 عامل و 66 گویه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی تمرین با 8 عامل و 31 گویه، 73/0 بهدست آمد و پایایی رقابت با 9 عامل و 35 گویه، 74/0 حاصل شد که نشان از پایایی مناسب آزمون است. بنابراین، این آزمون روانشناختی برای ارزیابی مهمترین مهارتهای روانشناختی درجامعۀ ورزشکاران بزرگسال ایرانی قابل استفاده است | |
کلیدواژهها | |
روایی؛ پایایی؛ آزمون راهبردهای عملکردی (TOPS)؛ ورزشکاران بزرگسال ایرانی | |
مراجع | |
1) Katsikas C, Argeitaki P, Smirniotou A. Performance strategies of Greek track and field athletes: gender and level differences. Biology of exercise. 2009; 5(1), 29-38.
|
|
2) Fletcher D, Hanton S H. The relationship between psychological skills usage and competitive anxiety responses. Psychology of Sport and Exercise. 2001; 2(2): 89-101.
|
|
3) Lane A M, Harwood C, Terry P C, Karageorghis C I. Confirmatory factor analysis of the test of performance strategies (TOPS) among adolescent athletes. Journal of Sports Sciences. 2004; 22(9): 803–12.
|
|
4) Lee C. Psyching up for a muscular endurance task: effects of image content on performance and mood state. Journal of sport & exercise psychology. 1990; (12): 66-73.
|
|
5) Vealey R S. Future directions in psychological skills training. The Sport Psychologist. 1988; (2): 318- 36.
|
|
6) Tkachuk G, Leslie-Toogood A, Martin G L. Behavioral assessment in sport psychology. The Sport Psychologist. 2003; (17): 104–17.
|
|
7) Goudas M , Kontou M G, Theodorakis Y. Validity and reliability of the Greek version of the test of performance strategies (TOPS) for athletes with disabilities. Japanese Journal of Adapted Sport Science. 2006; 4(1): 29-36.
|
|
8) Vealey R. Current status and prominent issues in sport psychology intervention. Medicine and Science in Sport and Exercise. 1994; (26): 495-502.
|
|
9) Hardy L, Roberts R, Thomas, P R, Murphy, S M.Test of performance strategies (TOPS): Instrument refinement using confirmatory factor analysis. Psychology of Sport and Exercise. 2009; 1-9.
|
|
10) Sheard M, Golby J, Wersch, A V. Progress toward construct validation of the sports mental toughness questionnaire (SMTQ).European Journal of Psychological Assessment. 2009; 25(3): 186-93.
|
|
11) Durand-Bush N, Salmela J H, Green-Demers I. The Ottawa mental skills assessment tool (OMSAT-3). The Sport Psychologist. 2001; (15): 1–19.
|
|
12) Zervas Y, Stavrou N A, Psychountaki M. Development and validation of the self-talk questionnaire (S-TQ) for sports. Journal of Applied Sport Psychology. 2007; 19(2): 142-59.
|
|
13) Thomas P R, Murphy S M, Hardy L. Test of performance strategies: development and preliminary validation of a comprehensive measure of athletes’ psychological skills. Journal of Sports Sciences. 1999; (17): 697-711.
|
|
14) Gould D, Dieffenbach K, Moffett, A. Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of Applied Sport Psychology. 2002; (14):172-204.
|
|
15) Jackson S A, Thomas, P R, Marsh H M, Smethurst ch J. Relationships between flow, self-concept, psychological skills and performance. Journal of applied sport psychology. 2001; (13): 129-53.
|
|
16) Tubilleja K. Sport psychology strategies, types of social support, and adherence to injury rehabilitation among university student-athletes (Thesis for degree of doctor of philosophy in counseling psychology. West Virginia; 2003.
|
|
17) سرمد زهره، بازرگان عباس، حجازی الهه. روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه؛ 1387. ص 273. |
|
18) علی پور احمد، آگاه هریس مژگان. اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانیها. فصلنامه روانشناسان ایرانی. 1386؛ 3(12): 98-287. |
|
19) فرزاد ولی ا...، کدیور پروین، شکری امید، دانشورپور زهره. بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبک های تفکر در دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز. 1386؛ (6): 110-89. |
|
20) نجاتی رضا، برزآبادی فراهانی داوود. ارزیابی روایی سازه و پایایی ابزارهای سنجش سبک های یادگیری زبان انگلیسی. پژوهش زبان های خارجی. 1386؛ (42): 20-105. |