طراحی چارچوب شایستگی سواد بدنی دانشجویان - رویکرد فراترکیب | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 24، آبان 1400، صفحه 77-106 اصل مقاله (861.7 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.9253.1932 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی محمدی* 1؛ رضا ناصری جهرمی2؛ خاطره محمدجعفری2؛ پرستو نبیئی3؛ پریسا معارف4؛ فاطمه میرغفاری5؛ راحیل ناصری جهرمی6؛ زهرا حسامپور7 | ||
| 1دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز | ||
| 2دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز | ||
| 3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی | ||
| 4دانشگاه شیراز | ||
| 5دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
| 6دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد | ||
| 7دانشگاه پیام نور شیراز | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، طراحی چارچوب شایستگیهای سواد بدنی مورد نیاز دانشجویان بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو (2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از سه نفر متخصص برنامهریزی درسی، یک نفر متخصص در حوزه تربیت بدنی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب بود. 27 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 11 شایستگی سواد بدنی دانشجویان و دستهبندی آنها در سه مضمون اصلی شایستگیهای فردی (توانایی شناختی، توانایی عملی، توانایی عاطفی و مشارکت در فعالیتهای بدنی)، شایستگیهای دانشگاهی (امکانات آموزشی، ویژگیهای اساتید، محیط آموزشی، خانواده و گروه همسالان) و شایستگیهای اجتماعی (بافت فرهنگی جامعه، سیاستها و رسانههای جمعی) است. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری، انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تأیید شد. پژوهش حاضر با ارائه چارچوب شایستگیهای سواد بدنی مورد نیاز دانشجویان، اهمیت و ضرورت آموزش سواد بدنی را در نظام آموزش عالی نشان داده و آن را به عنوان عاملی مهم و ضروری برای مشارکت فعال در جوامع، توسعه و حفظ سلامت معرفی نموده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سلامت؛ فعالیهای بدنی؛ مهارتهای حرکتی؛ پیشرفت ورزشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,028,706 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,416,468 |