وحدانی, محسن, رضاسلطانی, نجمه, جعفری, محمد. (1400). طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19. , 9(22), 14-46. doi: 10.22089/res.2021.9596.1974
محسن وحدانی; نجمه رضاسلطانی; محمد جعفری. "طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19". , 9, 22, 1400, 14-46. doi: 10.22089/res.2021.9596.1974
وحدانی, محسن, رضاسلطانی, نجمه, جعفری, محمد. (1400). 'طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19', , 9(22), pp. 14-46. doi: 10.22089/res.2021.9596.1974
وحدانی, محسن, رضاسلطانی, نجمه, جعفری, محمد. طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19. , 1400; 9(22): 14-46. doi: 10.22089/res.2021.9596.1974
طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19
1دکترای مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی دانشگاه تهران
3دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی پداگوژیکی برای پیادهسازی اهداف برنامه درس تربیتبدنی مدارس در دوران شیوع کوئید19 بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با ماهیت اکتشافی و در سه مرحله صورت پذیرفت. در گام اول، جهت استخراج عوامل موثر از روش سنتزپژوهی استفاده شد. گام دوم شامل مصاحبه غیرحضوری با ۳۱نفر از معلمین و سرگروههای آموزشی درس تربیتبدنی، کارشناسان، متخصصین و صاحب نظران حوزه برنامهریزی درسی برای احصای عوامل تخصصیتر و بومی بود و نهایتا در گام سوم برای اعتبارسنجی و طراحی الگو از گروه کانونی متشکل از افراد خبره و صاحب نظر استفاده شد. میزان ضریب کاپای کوهن 79% بود که حاکی از تایید پایایی فرایند کدگذاری تحقیق بود. در مجموع 50 مفهوم و 10 مقوله اصلی استخراج شد. یافته های پژوهش نشان داد اهداف، ویژگیهای یادگیرنده، بسترهای ارتباطی و محیط یادگیری به عنوان ۴عامل ثابت و تاثیرگذار نقش ایفا می کنند. در مقابل عناصر معلم، محتوا، روشهای تدریس، مواد آموزشی، خانواده و ارزشیابی به عنوان عوامل در اختیار و منعطف نقش تعیینکننده در یادگیری دانشآموزان دارند. در پایان پیشنهاد میشود که معلمین درس تربیت بدنی در فرایند طراحی آموزشی خود نقش هر یک از عناصر مذکور علیالخصوص ویژگیهای یادگیرنده(فردی، اجتماعی،فرهنگی و...) ،خانواده ، بسترهای آموزشی (کیفیت، امکانات و...)، مواد آموزشی(تناسب با محیط یادگیری، سطح خانواده، و...) و محیط یادگیری را در نظر بگیرند. همچنین پیشنهاد میشود وزارت آموزش و پرورش دورههای آموزشی تکمیلی با محوریت تولید محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی در فضای مجازی، برگزار نماید.
Wang, Y. S (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management journal, 41(1): 75-86.
Weeden, K A., and Cornwell B (2020). “The Mall-World Network of College Classes: Implications for Epidemic Spread on a University Campus.” Sociological Science 7: 222-241.