تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,195 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,732,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,710,051 |
رابطه عملکرد مهارتهای هماهنگی حرکتی با توانایی همدلی شناختی و عاطفی کودکان | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.9543.2055 | ||
نویسندگان | ||
بنفشه قاهری1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مهدی شهبازی3؛ احمدرضا عرشی4 | ||
1گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
4گروه آموزشی بیومکانیک دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عملکرد کودکان در مهارتهای هماهنگی حرکتی با توانایی آنها در همدلی شناختی و عاطفی صورت گرفت. شرکتکنندگان را 45 نفر از دانشآموزان 7 تا 9 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند. مهارتهای هماهنگی حرکتی با استفاده از مجموعه آزمون ارزیابی حرکت کودکان، ویرایش دوم و در سه حیطه چالاکی دستها، هدفگیری و دریافت و نیز مهارتهای تعادلی اندازهگیری شدند. همچنین از مقیاس همدلی گریفیت برای ارزیابی توانایی همدلی آزمودنیها استفاده شد. نتایج رگرسیون تکمتغیره و چندگانه نشان داد که چالاکی دستها و تعادل به ترتیب با همدلی عاطفی و شناختی رابطه مستقیم و معنادار دارند و به ترتیب 7 و 11 درصد از واریانس آنها را تبیین مینمایند. به علاوه، بدون کنترل متغیرهای دیگر، بین مهارت چالاکی دستها و نمره کل همدلی رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد. ارزیابی و توجه به مهارتهای هماهنگی حرکتی به ویژه مهارتهای حرکتی ظریف در سنین کودکی برای پیشگیری از بروز اختلال در رشد مهارتهای اجتماعی نظیر همدلی ضروری به نظر میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
هماهنگی حرکتی؛ رشد اجتماعی؛ همدلی؛ کودکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,033 |