ملکی, محمد, زارعی, آرش. (1399). آیا تجربه میتواند میانجی رابطۀ بین دانش تاکتیکی شفاهی با عملکرد تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال باشد؟. , 12(42), 161-186. doi: 10.22089/mbj.2020.8640.1870
محمد ملکی; آرش زارعی. "آیا تجربه میتواند میانجی رابطۀ بین دانش تاکتیکی شفاهی با عملکرد تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال باشد؟". , 12, 42, 1399, 161-186. doi: 10.22089/mbj.2020.8640.1870
ملکی, محمد, زارعی, آرش. (1399). 'آیا تجربه میتواند میانجی رابطۀ بین دانش تاکتیکی شفاهی با عملکرد تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال باشد؟', , 12(42), pp. 161-186. doi: 10.22089/mbj.2020.8640.1870
ملکی, محمد, زارعی, آرش. آیا تجربه میتواند میانجی رابطۀ بین دانش تاکتیکی شفاهی با عملکرد تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال باشد؟. , 1399; 12(42): 161-186. doi: 10.22089/mbj.2020.8640.1870
آیا تجربه میتواند میانجی رابطۀ بین دانش تاکتیکی شفاهی با عملکرد تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال باشد؟
1استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان
چکیده
پروتکلهای سنجش شفاهی و غیرشفاهی دانش و رفتار تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال و کارآمدی آنها یکی از چالشهایی است که پژوهشگران بهتازگی به آن توجه کردهاند. بهمنظور بررسی این چالش مطالعة حاضر با هدف بررسی رابطة دانش تاکتیکی شفاهی با رفتار تاکتیکی و مهارتهای تکنیکی بازیکنان مدارس فوتبال انجام شد. سیوشش بازیکن فوتبال (18 بازیکن باتجربة 48/0±3/15 ساله و 18 بازیکن کمتجربة 51/0±5/15 ساله) آزمون مهارتهای فوتبال را اجرا کردند. دانش تاکتیکی شفاهی آنها با پرسشنامة مهارتهای تاکتیکی برای ورزشها (الفرینک-گمسر و همکاران، 2004) ارزیابی شد. رفتار تاکتیکی آنها نیز طی فیلمبرداری از مسابقة 3 × 3 با یک دروازهبان در زمینی به ابعاد 30 × 40 متر ثبت شد و تحلیل توسط ابزار ارزیابی عملکرد بازی انجام شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه باتجربه و کمتجربه در مهارتهای حرکتی پاس و دریبل، در شاخصهای رفتار تاکتیکی اجرای مهارت، حمایت و عملکرد بازی تفاوت معنادار مشاهده شد (0.000 =P )، اما تفاوت معناداری در دانشهای تاکتیکی حملهای و دفاعی آنها بهدست نیامد (بهترتیب 0.23 =P و 0.56 = P). در بررسی همة بازیکنان با هم، بین دانش تاکتیکی حملهای و دفاعی با رفتار تاکتیکی و مهارتهای تکنیکی همبستگی معناداری مشاهده نشد (0.05>P)، اما هنگام بررسی جداگانة گروهها، در بازیکنان باتجربه رابطة دانش تاکتیکی حملهای با رفتار تاکتیکی حمایت از همتیمی معنادار بود (0.01 =P). این نتایج ناکارآمدی ابزارهای گزارش شفاهی را در ارزیابی دانش تاکتیکی بازیکنان مدارس فوتبال تأیید میکند و سطح تجربه را بهعنوان یکی از عوامل مرتبط کنندة دانش و رفتار تاکتیکی نشان میدهد.