قلی پور, مهشید, کشکر, سارا. (1400). تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان. , 13(68), 1-29. doi: 10.22089/smrj.2020.9095.3080
مهشید قلی پور; سارا کشکر. "تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان". , 13, 68, 1400, 1-29. doi: 10.22089/smrj.2020.9095.3080
قلی پور, مهشید, کشکر, سارا. (1400). 'تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان', , 13(68), pp. 1-29. doi: 10.22089/smrj.2020.9095.3080
قلی پور, مهشید, کشکر, سارا. تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان. , 1400; 13(68): 1-29. doi: 10.22089/smrj.2020.9095.3080
تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش کیفی با هدف تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و با استفاده از نظریة دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد استراوس-کوربین انجام شد. صاحبنظران ورزش زنان شامل اساتید مدیریت ورزشی، پژوهشگران حوزۀ مطالعات زنان، مدیران و مسئولان سازمانهای ورزشی، مربیان، ورزشکاران، جامعهشناسان و روانشناسان جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. به روش نمونهگیری هدفمند و نظری تا رسیدن به حد اشباع نظری 21 نفر در مصاحبه شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. ضمن اجرای مصاحبۀ نیمهساختاریافته با صاحبنظران، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از درون آنها مقولههایی استخراج شد. در مرحلة کدگذاری محوری، پیوند میان مقولهها ذیل عناوین شرایط علّی شامل مهارت انگیزشی، پدیدة اصلی شامل آگاهی جنسیتی، استراتژیها شامل مهارتهای کنترل خشم و آموزش محیطی، شرایط مداخلهگر شامل جنسیت و فرهنگ، عوامل زمینهای شامل یادگیری مشارکتی و پیامدها شامل مهارت شناختی و مهارت اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در مرحلة کدگذاری انتخابی نیز همۀ اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند، مدل ترسیم شد و نظریه تدوین و ارائه شد. درنهایت، هشت مؤلفۀ اصلی و 21 زیرمؤلفه استخراج شدند و در قالب الگوی نظرى بر مبناى نظریۀ دادهبنیاد ارائه شدند. براساس نتایج، تدوین الگوی برنامههای آموزشی در ورزش برای دستیابی به برابری جنسیتی و جلوگیری از خشونت علیه زنان و استفاده از الگو در آموزش مربیان و ورزشکاران، به افزایش برابری جنسیتی و کاهش خشونت علیه زنان در جامعه کمک میکند.
Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2006). Designing and conducting mixed methods research. London: Sage Publication Inc.
Poudel T. N. (2016). Gender and violence in school: Current phenomena and copping strategies. The SIJ Transactions on Advances in Space Research & Earth Exploration (ASREE), 4(6), 1-8.