اثر محیط حامی-نیاز بر اضطراب، توجه بینایی و عملکرد دانشجویان غیر ورزشکار | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 16، دوره 9، شماره 33، آذر 1399، صفحه 293-314 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.9257.2007 | ||
نویسندگان | ||
معصومه پروانه1؛ حسن محمدزاده* 2؛ ماندانا حیدری3 | ||
1دانشگاه ارومیه-دانشکده علوم ورزشی | ||
2استاد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3دانشگاه پیام نور ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر محیط حامی-نیاز بر اضطراب، توجه بینایی و عملکرد دانشجویان غیر ورزشکار بود. آزمودنیها 30 دانشجوی دختر با میانگین (سن 3/2±2/22) سال بودند که با توجه به شرایط تحقیق و پس از اجرای پیشآزمون به طور تصادفی در دو گروه حامی–نیاز و کنترل قرار گرفتند. اضطراب یادگیرندگان با استفاده از پرسشنامه آمادگی روانی، موج آلفا با استفاده از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و عملکرد نیز به صورت خطای شعاعی ضربة پات گلف در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد رویکرد حامی–نیاز بر اضطراب، موج آلفا و عملکرد ضربة گلف، تأثیر معنادار داشته است. میزان اضطراب شناختی و اضطراب جسمانی، همچنین موج آلفا و خطای عملکرد در گروه حامی-نیاز نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. یافتههای اخیر نشان میدهد سبک آموزشی حامی–نیاز رویکردی مناسب در زمینة کاهش اضطراب، پردازش کارآمد بینایی و ارتقأ عملکرد است | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد حامی–نیاز؛ اضطراب شناختی؛ اضطراب جسمانی؛ موج آلفا؛ عملکرد گلف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,086 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 627 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,011 |