تأثیر تمرین خود مختاری بر انگیزۀ ورزشی و حمایت خودمختاری ادراک شده در دانشآموزان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 9، شماره 31، فروردین 1399، صفحه 35-50 اصل مقاله (1.12 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2018.5406.1561 | ||
| نویسندگان | ||
| جواد نورعلی* ؛ محمود شیخ؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده | ||
| دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر افزایش کارایی کلاسهای تربیت بدنی در ترغیب دانش آموزان به فعالیت های بدنی بیرون آموزشگاهی بود. برای این منظور، نمونۀ 100 نفری دانش آموزان پسر از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. با توجه به هدف کلی پژوهش از دانش آموزان خواسته شد قبل و بعد از تمرینات به سه پرسشنامه "انگیزش ورزشی"، "حمایت خودمختاری ادراک شده در زمینۀ ورزش" و "پرسشنامۀ قصد شرکت در فعالیت بدنی"، پاسخ دهند. کل دورۀ تمرینی 10 هفته بود که همزمان با ساعات درسی تربیت بدنی مدرسه اجرا شد. نتایج تحلیل چند متغیره کوواریانس نشان داد افرادی که پروتکل تمرینی را به صورت خودمختار تمرین کرده بودند دارای انگیزش بیشتری بودند و از زنگ تربیت بدنی لذت بیشتری نسبت به دیگر دانش آموزان برده بودند. به طور کلی می توان گفت استفاده از روش خودمختاری، بیشتر مواقع باعث میشود دانش آموزان از درس تربیت بدنی حداکثر لذت را ببرند و ترغیب شوند در کلاس های سازمان یافته فعالیت بدنی خارج از آموزشگاه شرکت کنند | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش خودمختاری؛ تربیتبدنی؛ خودمختاری؛ فعالیتبدنی؛ نظریۀ خودتعیینگری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 974 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,175 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,007,876 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,410,882 |