تأثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی در سطوح آشکار و پنهان بر قدرت عضلانی، خودپندارۀ جسمانی و خودکارآمدی تکلیف نوجوانان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 4، دوره 9، شماره 31، فروردین 1399، صفحه 51-68 اصل مقاله (1.32 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.5842.1621 | ||
| نویسندگان | ||
| پروانه شمسی پور دهکردی* 1؛ مهتاب حیدری2؛ سهیلا کریمی3 | ||
| 1عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا | ||
| 2دانشگاه شهید بهشتی تهران رفتار حرکتی | ||
| 3دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش بررسی تأثیر خودگویی بر قدرت عضلانی، خودپندارۀ جسمانی و خودکارآمدی درورزشکار مبتدی بود. 50 دختر با میانگین سنی5/2 ± 15 سال، شرکتکنندگان پژوهش حاضر را تشکیل دادند. آزمودنیها به صورت تصادفی به 5 گروه خودگویی آموزشی آشکار و پنهان، خودگویی انگیزشی آشکار و پنهان و کنترل تقسیم شدند. نتایج در آزمون پیگیری، برای متغیرهای قدرت عضلانی جلو ران، دو قلو و لانچ پا راست نشان داد گروه خودگویی آموزشی پنهان دارای قدرت عضلانی بالاتری نسبت به سایر گروه ها بودند (05/0P<). برای متغیر قدرت لانچ پا چپ و قدرت عضلانی پشت ران گروههای خودگویی آموزشی و انگیزشی پنهان قدرت عضلانی بالاتری داشتند (05/0P<). گروه خودگویی انگیزشی آشکار دارای بالاترین میانگین خودکارآمدی تکلیف و خودپندارۀ جسمانی بود. در نتیجه مربیان جهت ارتقأ قدرت عضلانی پایین تنه، خودکار آمدی تکلیف و خودپنداره از تکنیکهایی خودگویی آموزشی و انگیزشی پنهان استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودگویی؛ خودپندارۀ جسمانی؛ خودکارآمدی تکلیف؛ قدرت عضلانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 965 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,007,881 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,410,885 |