ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 31، فروردین 1399، صفحه 155-166 اصل مقاله (881.04 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.7270.1777 | ||
نویسندگان | ||
مهلا یزدان پور1؛ سید حسن هراتی* 2؛ اسماعیل دلداده مهربان3 | ||
1گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایران | ||
3گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار طراحی و اجرا گردید. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان شرکتکننده در سی و ششمین دورۀ مسابقات ورزشی دانشآموزان کشور در شهر قم بود. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. نتایج پژوهش نشان داد تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد تا با غنیسازی محیطهای ورزشی و بهبود مهارتهای انتقادی دانشآموزان ورزشکاران، ضمن تقویت هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها به بهبود پیشرفت تحصیلی آنان کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ هوش هیجانی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,823,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,309,100 |