تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 273 |
تعداد مقالات | 2,798 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,324,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,533,307 |
مطالعه تطبیقی رویکردهای انتخاب و بکارگیری معلم تربیت بدنی و ورزش در ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن و مالزی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.9192.1922 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر مهرپور ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعة حاضر بررسی و مقایسة رویکردهای انتخاب و بکارگیری معلّمان تربیت بدنی و ورزش در ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، مالزی بود. تحقیق از نوع کیفی-کاربردی و مبتنی بر رویکرد تطبیقی است. سطح مکانی تطبیق؛ کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران است که به شکل هدفمند انتخاب شده اند. دادهها ازطریق اسناد کتابخانهای، جستجو در شبکههای جهانی، گزارشها و مقالههای علمی جمع آوری و در چهارچوب الگوی بِرِدی، توصیف، تفسیر، همجوار و مقایسه گردیده است. نتایج نشان داد؛ در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و مالزی مسئول آماده سازی معلّمان تازه کار تربیت بدنی و ورزش، کالجها، دانشگاهها، مراکز آموزشی و نهادهای اجتماعی و خصوصی میباشند، در حالیکه در ایران این مسئولیت در انحصار دانشگاه فرهنگیان است. کسب گواهی صلاحیت تدریس تربیت بدنی و ورزش در کشورهای منتخب بجز ایران الزامی است. دانشجو معلّمان ایرانی، باشروع تحصیل متعهّد به خدمت بوده و به استخدام دولت در میآیند در حالی در دیگر کشورهای مورد مقایسه، چنین نیست. وضعیت حقوق و دستمزد معلمان در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و مالزی از سایر کارمندان دولت مناسبتر است، در حالیکه در ایران، با چالشها و مشکلات اساسی مواجه هستند. تدوین مسیرهای متفاوت آموزش معلّم تازه کارتربیت بدنی، تبیین فراشدهای اعطای گواهی صلاحیت تدریس، توجه بیشتر به مهارت-های تدریس در شرایط واقعی و ارزیابیها، ارتقاء تسهیلات سخت افزاری و نرم افزاری نومعلمان، ترمیم وضعیت اقتصادی و معیشتی معلمان و انتفاع از ویژگیِ استخدام دائم معلمان و شرایط شبانه روزی دورههای دانشگاه فرهنگیان به مثابة یک فرصت؛ ازجمله راهکارهای پیشنهادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب؛ اشتغال؛ بررسی تطبیقی؛ معلّم تازه کار تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 |