مطالعه تطبیقی رویکردهای انتخاب و بکارگیری معلّم تربیت بدنی و ورزش در ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن و مالزی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 27، شهریور 1401، صفحه 17-50 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.9192.1922 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر مهرپور1؛ حبیب هنری* 2؛ غلام علی کارگر2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعة حاضر بررسی و مقایسة رویکردهای انتخاب و بکارگیری معلّمان تربیت بدنی و ورزش در ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، مالزی بود. تحقیق از نوع کیفی-کاربردی و مبتنی بر رویکرد تطبیقی است. سطح مکانی تطبیق، کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن، مالزی و ایران است که به شکل هدفمند انتخاب شده اند. دادهها از طریق اسناد کتابخانهای، جستجو در شبکههای جهانی، گزارشها و مقالههای علمی جمعآوری و در چهارچوب الگوی بِرِدی، توصیف، تفسیر، همجوار و مقایسه گردیده است. نتایج نشان داد در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و مالزی مسئول آماده سازی معلّمان تازه کار تربیت بدنی و ورزش، کالجها، دانشگاهها، مراکز آموزشی و نهادهای اجتماعی و خصوصی هستند، در حالیکه در ایران این مسئولیت در انحصار دانشگاه فرهنگیان است. کسب گواهی صلاحیت تدریس تربیت بدنی و ورزش در کشورهای منتخب بجز ایران الزامی است. دانشجو معلّمان ایرانی، با شروع تحصیل متعهّد به خدمتاند و به استخدام دولت در می آیند در حالی که در دیگر کشورهای مورد مقایسه، چنین نیست. وضعیت حقوق و دستمزد معلّمان در کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و مالزی از سایر کارمندان دولت مناسبتر است، در حالیکه در ایران، از شرایط مناسبی برخوردار نیست. در مجموع معلّمان ایرانی در حوزة حقوق و دستمزد، با چالشها و مشکلات اساسی مواجه هستند. تدوین مسیرهای متفاوت آموزش معلّم تازهکار تربیت بدنی، تبیین فراشدهای اعطاءِ گواهی صلاحیت تدریس، توجّه بیشتر به مهارتهای تدریس در شرایط واقعی و ارزیابیها، ارتقاءِ تسهیلات سخت افزاری و نرم افزاری نومعلّمان، ترمیم وضعیت اقتصادی و معیشتی معلّمان و انتفاع از ویژگیِ استخدام دائم معلّمان و شرایط شبانه روزی دورههای دانشگاه فرهنگیان به مثابة یک فرصت ازجمله راهکارهای پیشنهادی است. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب؛ اشتغال؛ بررسی تطبیقی؛ معلّم تازهکار تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 752 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,813,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,303,258 |