تأثیرآموزش انفرادی و زوجی بر میزان یادگیری مهارت ایروبیک در سالمندان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 109، دوره 12، شماره 42، دی 1399، صفحه 111-130 اصل مقاله (582.24 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.8724.1877 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا پورحسین جعفری1؛ محمدتقی اقدسی* 2؛ امیر قیامی راد3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2استاد رفتار حرکتی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3استادیار رفتار حرکتی، دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش انفرادی و زوجی بر میزان یادگیری مهارت ایروبیک در سالمندان انجام شد. مطالعه از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایشی بود که بهصورت میدانی انجام شده است. جامعة آماری پژوهش سالمندان شهر تبریز بودند که از بین آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس 24 نفر انتخاب شدند. معیارهای ورود شرکتکنندگان به مطالعه، نداشتن سابقة مشارکت در ورزش ایروبیک، آشنایینداشتن با حرکات ایروبیک، داشتن سلامت عمومی و نداشتن مشکل جسمانی بود. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به دو گروه 12 نفری تقسیمبندی شدند و در 12 جلسه آموزش دیدند. در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مکرر دوطرفه و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 0.05 P = به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخة 18 استفاده شد. نتایج واریانس مکرر دوطرفه نشان داد که اثر مراحل اندازهگیری بر یادگیری معنادار (0.001 =P ) و میزان یادگیری در مراحل مختلف، متفاوت است. همچنین اثر گروه بر یادگیری معنادار است (0.002 =P ) و میزان یادگیری گروه زوجی از انفرادی بیشتر است. براساس نتایج، روش آموزش زوجی با توجه به یادگیری بیشتر در زنان سالمند از مؤثرترین و مقرونبهصرفهترین روشها در کنار سایر روشها بهمنظور یادگیری مهارتهای حرکتی است؛ زیرا، مشارکت فعال سالمندان را بهعنوان قشری سرشار از تجربه، در اجتماع ورزشی بهبود میبخشد | ||
| کلیدواژهها | ||
| انفرادی؛ آموزش؛ ایروبیک؛ زوجی؛ یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,904 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,845,090 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,331,692 |