شناسایی شاخصهای کاربردی باشگاه بازی کودک با رویکرد روانشناسی ورزشی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 10، دوره 10، شماره 35، اردیبهشت 1400، صفحه 187-214 اصل مقاله (636.57 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.8947.1971 | ||
| نویسندگان | ||
| نفیسه گل شیرازی1؛ مرجان صفاری* 2؛ مهدی نمازی زاده3؛ محمدعلی نادی4 | ||
| 1مدیریت ورزشی، تربیت بدنی، آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
| 2علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| از طریق بازی میتوان فکر و اندیشه ورزشکاران را از کودکی رشد داد و به او کمک کرد تا در آینده از نظر جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی پیشرفت کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای کاربردی باشگاه بازی کودک با رویکرد روانشناسی انجام شد. در جهت شناسایی، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههایی که در فعالیتهای باشگاه کودک نقش کلیدی دارند، از روش کیفی و از استراتژی تحلیل مضمون استفاده گردید. به منظور تحلیل مضمون و دستیابی به شاخصهای ارزشمند، با 20 متخصص این حوزه مصاحبه عمیق انجام شد. یافتهها حاکی از آن بود که شش مضمون شامل تدوین برنامههای عملیاتی با رویکرد رشد متعادل، فعالیتبدنی، سنجش بالیدگی، سنجش نمو، تحلیل نقاشی و مربیان شایسته و متخصص را میتوان به عنوان شاخصهای کاربردی با نگاه روانشناسی، در جهت ایجاد وضعیت مطلوب به طوری که تعادل روح و جسم را پوشش دهد در نظر گرفت. به طور کلی شاخصهای به دست آمده نشان میدهند ایجاد یک باشگاه مطلوب کودک، با بکارگیری مربیان شایسته، میتواند فعالیتهای شناختی کودکان را افزایش دهد و تغییرات روانشناختی کودکان را به حداقل برساند و در ارتقاء سبک زندگی سالم کودکان نقش مؤثری داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باشگاه؛ بازی؛ کودک؛ روانشناسی؛ بالیدگی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,916 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 862 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,064,675 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,427,098 |