تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 207 |
تعداد مقالات | 2,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,532,089 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,187,206 |
تأثیر تربیت بدنی در مدارس بر انگیزش و رفتار فعالیت بدنی در نوجوانان: بررسی مدل انتقال زمینه ای | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مرداد 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.8805.1866 | ||
نویسندگان | ||
سعید قربانی ![]() | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
5گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی مدل انتقال زمینهای نقش تربیتبدنی در مدراس بر انگیزش و رفتار فعالیتبدنی نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بود که به روش مقطعی انجام شد. آزمودنیهای تحقیق شامل 513 نوجوان پسر و دختر تشکیل بودند که به-صورت نمونهگیری دردرسترس انتخاب شدند. متغیرهای اصلی تحقیق شامل متغیرهای مربوط به نظریۀ خودتعیینگری (شامل حمایت خودمختاری ادراکشده، انگیزش درونی در کلاس تربیت بدنی، و انگیزش درونی در اوقات فراغت)، و متغیرهای مربوط به نظریۀ رفتار برنامهریزیشده (شامل نگرش، هنجارهای ذهنی، و کنترل رفتاری ادراکشده)، تمایل به فعالیت بدنی، و رفتار فعالیت بدنی بودند. داده-های تحقیق با استفاده از پرسشنامه های استاندارد گردآوری شدند. برای تحلیل آماری دادهها از آزمون همبستگی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که حمایت خودمختاری ادراکشده با انگیزش درونی در کلاس تربیتبدنی ارتباط معناداری داشته و متعاقباً انگیزش درونی ایجاد شده در محیط ورزش تربیت بدنی در مدرسه به انگیزش درونی برای انجام فعالیتبدنی در اوقات فراغت منتقل شده است. همچنین، نتایج نشان داد که انگیزش درونی در اوقات فراغت با مولفههای نظریۀ رفتار برنامهریزیشده ارتباط معناداری دارند. بهعلاوه، مولفههای نظریۀ رفتار برنامهریزیشده (به جز نگرش) با تمایل به فعالیتبدنی ارتباط معناداری دارند. درنهایت، تمایل به فعالیتبدنی با بروز رفتار فعالیت بدنی ارتباط معناداری داشت. این نتایج از مدل انتقال زمینهای حمایت می کند و نشاندهنده اهمیت محیط تربیتبدنی در مدرسه برای ایجاد انگیزه برای انجام فعالیتبدنی در زمان اوقات فراغت می باشد. این نتایج میتواند برای معلمین تربیتبدنی و مربیان ورزش از اهمیت زیادی برخوردار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودمختاری؛ انگیزش درونی؛ فعالیتبدنی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |
||