1مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2دانشگاه فردوسی مشهد
3دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
4دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای رقابت پذیری و توسعه باشگاهداری حرفهای والیبال پیام مشهد با استفاده از تکنیک متاسوات (یک رویکرد از جزء به کل) انجام گرفته است. پژوهش به صورت آمیخته صورت گرفت. جهت انجام این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شد و روش گردآوری دادهها به صورت اسنادی و پیمایشی میباشد. جهت تدوین استراتژی توسعه و تشریح اهداف، منابع، تواناییها و عوامل کلان محیطی از تکنیک تحلیلی Meta SWOT استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی پژوهش را 15 نفر و در بخش کمی پژوهش 35 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولان فدراسیون و هیئتهای والیبال، مربیان، پیشکسوتان، بازیکنان و اساتید دانشگاهی تشکیل دادند، که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که نوسانات شدید نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، قوانین و مقررات دولتی، توان دستگاههای اجرایی، تکنولوژی و فناوری و فرهنگ اجتماعی به عنوان بزرگترین موانع کلان محیطی جهت توسعه باشگاهداری حرفهای باشگاه والیبال پیام مشهد محسوب میشود. همچنین در بین عوامل موثر بر توسعه باشگاهداری حرفهای باشگاه والیبال پیام مشهد به ترتیب جذب حامیان مالی، حضور بخش خصوصی، در اختیار داشتن تجهیزات و امکانات مناسب، حمایت نهادهای دولتی، پوشش رسانهای، در اختیار داشتن کادر فنی و بازیکنان ملی و بینالمللی، تحقیقات و برنامههای توسعهای، داشتن برنامهریزی برای بلیط فروشی، توجه به استعدادیابی و داشتن آکادمی تخصصی، برنامههای ارزیابی منسجم و کارآمد از بالاترین تناسب راهبردی برخوردارند.
Gharakhani, H. (2009). Investigating the challenges and barriers to the development of privatization of Iranian Football Clubs (Unpublished dictoral dissertation). Trabiat Modares University, Tehran. (in Persian).
Husso, M. (2011). Analysis of competition in the mobile phone markets of the United States and Europe. Available at: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-201111181682 (Accessed: 22 October 2022).
Robinson, M. (2013). Sports club management (M. R. Mehdi Talebpour, Vahid Saatchchian, Mohsen Esmaili, and Javad Gholamian, Trans.). Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad.