عیسی زاده, حمزه, باقری راغب, قدرت الله, کردنائیج, اسدالله, کریمی, آصف, سلطانی, مرتضی. (1400). طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی. , 13(67), 202-224. doi: 10.22089/smrj.2020.8298.2844
حمزه عیسی زاده; قدرت الله باقری راغب; اسدالله کردنائیج; آصف کریمی; مرتضی سلطانی. "طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی". , 13, 67, 1400, 202-224. doi: 10.22089/smrj.2020.8298.2844
عیسی زاده, حمزه, باقری راغب, قدرت الله, کردنائیج, اسدالله, کریمی, آصف, سلطانی, مرتضی. (1400). 'طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی', , 13(67), pp. 202-224. doi: 10.22089/smrj.2020.8298.2844
عیسی زاده, حمزه, باقری راغب, قدرت الله, کردنائیج, اسدالله, کریمی, آصف, سلطانی, مرتضی. طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی. , 1400; 13(67): 202-224. doi: 10.22089/smrj.2020.8298.2844
طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران
3استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4استادیار مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و حسابداری،پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
5دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پیشآیندها و پسآیندهای چابکی استراتژیک در کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی انجام شد. پژوهش بهصورت آمیخته (کیفی-کمی) بود که بخش کمی آن از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای اجرای مصاحبۀ میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته در حوزة مدیریتورزشی و متخصص در کسبوکارهای ورزشی و صاحبان برجستۀ کسبوکارهای ورزشی بودند که این افراد در دو فاز اولیه و ثانویه بهترتیب بهصورت هدفمند و گلولهبرفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (14 مصاحبه و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم یعنی بخش کمی،بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامهای با 51 گویه و در قالب سه مؤلفۀ پیشآیندهای چابکی استراتژیک، چابکی استراتژیک و پسآیندهای چابکی استراتژیک ساخته شد و در بین صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط ورزشی شهر تهران توزیع شد (269 نفر). از شاخصهای کشیدگی و چولگی بهمنظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی یا غیرطبیعیبودن) استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالهای پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اسپیاساس نسخة 24، پیالاس نسخة 2.0 و نرمافزار مکسکیودیای نسخة پرو استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و چابکی سازمانی از مقولههای اصلی پیشآیندهای چابکی استراتژیک، همچنین وضوح چشمانداز، قابلیتهای اصلی، اهداف استراتژیک منتخب، مسئولیت مشترک و اقدام از مقولههای اصلی چابکی استراتژیک و درنهایت عملکرد مالی، عملکرد غیرمالی و کسب مزیت رقابتی از مقولههای اصلی پسآیندهای چابکی استراتژیک بودند. نتایج معادلات ساختاری روابط موجود در مدل پژوهش را تأیید کرد.