اثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب رقابتی و استحکام روانی نوجوانان کشتیگیر | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 35، اردیبهشت 1400، صفحه 143-166 اصل مقاله (704.49 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.8434.1916 | ||
نویسندگان | ||
سعید آریاپوران* 1؛ امیرحسین گودرزی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد بوشهر | ||
چکیده | ||
مشکلات روانشناسی از جمله اضطراب رقابتی و استحکام روانی پایین برای عملکرد ورزشکاران مشکلات زیادی ایجاد میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (ام.بی.اس.آر) بر اضطراب رقابتی و استحکام روانی نوجوانان کشتیگیر بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی (پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل) بود. در این پژوهش، 36 نوجوان کشتیگیر دارای اضطراب رقابتی بالا که نمره پایین در استحکام روانی داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه اضطراب رقابتی و پرسشنامۀ استحکام روانی 48 (ام.تی.کیو-48) استفاده شد. برای گروه آزمایش ام.بی.اس.آر به مدت 8 جلسه اعمال شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد ام.بی.اس.آر بر کاهش اضطراب رقابتی و افزایش اعتماد به نفس ورزشی و استحکام روانی کشتیگیران تأثیر معنادار داشته است. با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از آموزش ام.بی.اس.آر برای کاهش اضطراب رقابتی، افزایش اعتماد به نفس ورزشی و استحکام روانی نوجوانان کشتیگیر پیشنهاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استحکام روانی؛ اضطراب رقابتی؛ ام.بی.اس.آر؛ کشتیگیران نوجوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,042 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,368 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,821,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,306,672 |