شناسایی و مدلیابی مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی در دانشکدههای علوم ورزشی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 117، دوره 10، شماره 29، اسفند 1401، صفحه 17-44 اصل مقاله (629.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.8812.1867 | ||
| نویسندگان | ||
| امیر رحیمی1؛ محمد احسانی* 2؛ مرجان صفاری3؛ رسول نوروزی سید حسینی4 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| 3استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 4گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و مدلیابی مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی در دانشکده-های علوم ورزشی بود. جامعه آماری را تمام اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم ورزشی شهر تهران تشکیل میدادند که بهدلیل محدودبودن آن، نمونه آماری به روش کلشمار محاسبه گردید (165=n). برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته از طریق مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از نظرات پنچ نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دو نفر از اساتید کارآفرینی با استفاده از تکنیک دلفی استفاده شد و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای 112 پرسشنامه برگشتی، از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، آزمون کی.ام.او برای تعیین کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرمافزارهای آماری اسپیاساس نسخه 22 و اسمارت پیالاس نسخه 3 استفاده گردید. در نهایت، مدل ارزشیابی کارآفرینی دانشگاهی در قالب 21 شاخص و چهار مؤلفه ملزومات (چهار شاخص)، توانمندسازها (چهار شاخص)، فعالیتها (هفت شاخص) و پیامدها (شش شاخص) طراحی گردید. انتظار میرود این مدل بتواند بهعنوان یک ابزار مفید جهت ارزیابی کارآفرینی دانشگاهی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در دانشکدههای علوم ورزشی به کار رود و کارکردهای دانشکدههای علوم ورزشی را به کارکردهای دانشگاه نسل سوم سوق دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "کارآفرینی؛ ارزیابی؛ کنشگران دانشگاهی؛ علوم ورزشی " | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,979 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,929,859 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,384,084 |