اشتباهات رایج آماری و روش شناختی مقالات مدیریت ورزشی در نشریههای فارسی
مطالعات مدیریت ورزشی
مقاله 193 ، دوره 13، شماره 67 ، مرداد و شهریور 1400، صفحه 170-201 اصل مقاله (666.51 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2020.8815.3001
نویسنده
حسین عبدالملکی*
استادیار مدیریت ورزشی، مرکز تحقیقات مراقبت های بالینی و ارتقای سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ایران
چکیده
امروزه پژوهشگران شاهد وجود اشتباهات آماری رایجی در بسیاری از مقالات علمی بوده اند. برای اینکه نتایج حاصل از مقاله های علمی قابل اتکا باشند، پیش از چاپ در نشریه های مدیریت ورزشی مورد داوری قرار می گیرند، اما در برخی مقاله های چاپ شده در این نشریات اشتباهات مختلفی مشاهده می شود که باعث می شود از اعتبار گزارش شده در مقالات کاسته شود. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اشتباهات رایج آماری و روش شناختی تحقیقات مدیریت ورزشی به منظور فراهم آوردن اطلاعات مناسبی برای سایر نویسندگان مقالات مدیریت ورزشی بود. به این منظور، با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا ابتدا مقاله های منتشر شده از سال 1391 تا 1397 در نشریه های مدیریت ورزشی، مطالعات مدیریت ورزشی، پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی و پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی بررسی شد و خطاهای متداول محققان این رشته بدست آمد. نتایج حاصل از بررسی کاربردی مفاهیم تئوریک و پایه ای رشته مدیریت ورزشی در مقالات چاپ شده در نشریه های فارسی، حاکی از وجود اشتباهات اساسی در مقاله های به چاپ رسیده در نشریه های مذکور می باشد. در میان خطاهای بزرگ و کوچک که در تحقیقات مدیریت ورزشی پیدا شده، عدم رعایت پیش فرض های آماری، خطا در نمونه گیری تصادفی، خطاهای رابطه علّی، خطاهای مربوط به ابزار جمع آوری اطلاعات، اطمینان از درستی نتیجه یک آزمون مبتنی بر سطح معنی داری و تعصب در انتشار مهم ترین خطاهایی بودند که محققان مدیریت ورزشی مرتکب شده و در این تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند.
کلیدواژهها
تحلیل های آماری ؛ روش شناسی ؛ مدیریت ورزشی ؛ نشریه های فارسی
مراجع
Abdolmaleki, H., Heidari, F., Allahyari, M., & Zakizadeh, S. (2019). Future of sport management researches in Iran’s Universities. Sport Management and Development, 7(4), 56-68. (in Persian).
Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z. S., & Ghahfarokhhi, E. A. (2018). Identify and prioritise factors affecting sports consumer behaviour in Iran. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(1-2), 42-62. (in Persian).
Abdolmaleki, H., Soheili, B., Varmus, M., & Khodayari, A. (2020). Presenting a new mixed method for measuring service quality of health clubs. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(5-6), 312-333.
Astley, W. G., & Zammuto, R. F. (1992). Organization science, managers, and language games. Organization Science, 3, 443-460.
Azimzadeh, S. M., Shajie, K., Saffar, Y., & Afroozi, F. (2017). Content analysis and trend of scientific- research sport management printed articles. Sport Management Studies, 9(43), 217-236. (in Persian).
Babakus, E., Ferguson, C. E., & Jöreskog, K. G. (1987). The sensitivity of confirmatory maximum likelihood factor analysis to violations of measurement scale and distributional assumptions. Journal of Marketing Research, 24, 22–28.
Banimahd, B., & Arabi, M. (2016). Common mistakes in accounting empirical researches. Journal of Financial Accounting Knowledge, 3(1), 21-45. (in Persian).
Byon, K. K., & Zhang, J. J. (2019). Critical statistical and methodological issues in sport management research. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 23(4), 291-300.
Cooper, H., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (2009). The handbook of research synthesis and meta-analysis (2nd ). New York: Russell Sage Foundation.
Dwan, K., Gamble, C., Williamson, P. R., & Kirkham, J. J. (2013). Systematic review of the empirical evidence of study publication bias and outcome reporting bias: An updated review. PloS One, 8, e66844.
Elsbach, K. D., Sutton, R. I., & Whetten, D. A. (1999). Perspectives on developing management theory, circa 1999: Moving from Shrill Monologues to (relatively) tame dialogues. Academy of Management Review, 24, 627-633.
Ghane Sangatash, A. , Mirzazadeh, Z. , Azimzadeh, S.M. , & Abdolmaleki H. (2016). The role of psychological capital on social capital of physical education students of Mashhad Universities. Applied Research of Sport Management , 4(3), 91-106.
Green, S. B., Akey, T. M., Fleming, K. K., Hershberger, S. L., & Marquis, J. G. (1997). Effect of the number of scale points on chi-square fit indices in confirmatory factor analysis. Structural Equation Modeling, 4, 108–120.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2010). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
Hale, B. D., & Danish, S.J. (1999). Putting the accreditation cart before the AAASP Horse: A reply to Siva Conroy and Zizzi. Journal of Applied Sport Psychology, 11, 321-328.
Hill, A. B. (1965). The environment and disease: Association or causation. Proceedings of the Royal Society of Medicine, 58, 295–300.
Howell, D. C. (2012). Statistical methods for psychology. Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning. https://jpi.isc.gov.ir/JPIAnalysis.aspx?a0=4&a1=1
Hutchinson, S. R., & Olmos, A. (1998). Behavior of descriptive fit indexes in confirmatory factor analysis using ordered categorical data. Structural Equation Modeling, 5, 344–364.
Jabbari, M., & Talkhi, N. (2019) Common mistake in statistics. Paper presented at the First Congress in Inference of Evidence, Mashhad. (in Persian).
James, J. D. (2018). Not all doctoral programs are createed equally. Journal of Sport Management, 32, 1 –10.
Jordan, J. S., Walker, M., Kent, A., & Inoue, Y. (2011). The frequency of nonresponse analysis in the journal of sport management. Journal of Sport Management, 25, 229–239.
Keem, Y., & Lee, J. L. (2019) Common mistakes in statistical and methodological practices of sport management research. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 23(4), 314-324.
Khalighinejad, N., Khoroushi, M., Khademi, A., & Badrian, H. (2011). A review of common errors in clinical research. Journal of Isfahan Dental School, 7(Special Issue), 826-834. (in Persian).
Kim, Y., Smith, R. S., & Kwak, D. H. (2018). Feelings of gratitude: Mechanism for consumer reciprocity. European Sport Management Quarterly, 18, 307–329.
Lenth, R. V. (2001). Some practical guidelines for effective sample size determination. The American Statistician, 55, 187–193.
Majd, N. S., Kashi, S. K., Abdolmaleki, H., & Khodayari, A. (2021). Identifying and prioritizing factors affecting the security of sport facilities (Case of Iran). Cultura, ciencia y deporte, 16(50), 593-603.
Mardia, K. V. (1985). Mardia’s test of multinormality. In S. Kotz, & N. L. Johnson (Eds.), Encyclopedia of statistical sciences (pp. 217-221). New York: Wiley.
Mccloskey, D. N. (1998). The rhetoric of economics (2nd ). Madison: University of Wisconsin Press.
Meredith, W. (1993). Measurement invariance, factor analysis and factor invariance. Psychometrika, 58, 525–544.
Mohammadi, S., Abdolmaleki, H., Khodadad Kashi, S., Bernal-García, A., & Gálvez-Ruiz, P. (2021). To Buy or Not to Buy: How Behavioral Habits Affect the Repurchase Intention of Cobranded Wearable Fitness Technology. Sustainability, 13(11), 6499.
Morgan, S., & Winship, C. (2014). Counterfactuals and causal inference: Methods and principles for social research. New York, NY: Cambridge University Press.
Muthén, B. O., & Kaplan, D. (1985). A comparison of some methodologies for the factor analysis of non-normal Likert variables. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 171–189.
Nevill, A. M., Holder, R. L., & Cooper, S. M. (2007). Statistics, truth, and error reduction in sport and exercise sciences. European Journal of Sport Science, 7, 9 –14.
Parks, J. B., & Olafson, G.A. (1987). Sport management and a new journal. Journal of Sport Management, 1, 1-3.
Parks, J. B., Shewokis, P. A., & Costa, C. A. (1999). Using statistical power analysis in sport management research. Journal of Sport Management, 13, 139-147.
Pearl, J. (2009). Causal inference in statistics: An overview. Statistics Surveys, 3, 96 –146.
Pek, J., & MacCallum, R. C. (2011). Sensitivity analysis in structural equation models: Cases and their influence. Multivariate Behavioral Research, 46, 202–228.
Pfeffer, J. (1993). Barriers to the advance of organizational science: Paradigm development as a dependent variable. Academy of Management Review, 18, 599-620.
Pieters, R. (2017). Meaningful mediation analysis: Plausible causal inference and informative communication. Journal of Consumer Research, 44, 692–716.
Sullivan, G. M., & Feinn, R. (2012). Using effect size - or why the p value is not enough. Journal of Graduate Medical Education, 4, 279–282.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Trail, G. T., & James, J. D. (2016). Seven deadly sins of manuscript writing: Reflections of two experience reviewers. Journal of Global Sport Management, 1, 142 –156.
Ulrich, W. (2001). The quest for competence in systemic research and practice. Systems Research and Behavioral Science, 18(1), 3-28.
West, S. G., Finch, J. E., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with non-normal variables: Problems and remedies. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (pp. 56–75). Thousand Oaks, CA: Sage.
Zhang, J. J. (2015).What to study? That is a question: A conscious thoughts analysis. Journal of Sport Management, 29, 1–10.
Zyman, S. (1999). The end of marketing as we know it. New York: Harper Business.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,629
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312