تأثیر برنامه ریزی تمرین بر بازنمایی ذهنی پرتاب آزاد بسکتبال | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 32، شهریور 1399، صفحه 141-160 اصل مقاله (1.11 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.8635.1934 | ||
| نویسندگان | ||
| داود فاضلی* 1؛ محمد حسن عبدالهی2؛ نگار کورش فرد3 | ||
| 1استادیار رفتار حرکتی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- بخش علوم ورزشی- دانشگاه شیراز. | ||
| 2استادیار مدیریت ورزشی، بخش علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز | ||
| 3استادیار بخش علوم ورزشی- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز | ||
| چکیده | ||
| هدف از تحقیق حاضر مقایسه اثر تمرین با تداخل بالا، پایین و فزاینده بر دقت و ساختار بازنمایی ذهنی پرتاب آزاد بسکتبال بود. به این منظور 30 شرکتکننده مبتدی به صورت تصادفی به سه گروه تصادفی، مسدود و افزایشی تقسیم شدند. شرکتکنندگان بر اساس گروه بندی و ترتیب تمرین مشخص شده به مدت سه روز هر روز سه بلوک و هر بلوک شامل 30 کوشش-پرتاب آزاد بسکتبال را از فواصل مختلف (96/3، 57/4، و 18/5 متر) تمرین کردند. سه روز بعد از آخرین جلسه تمرین آزمون های یادداری و انتقال اجرا شد. نتایج نشان داد گروه افزایشی نسبت به دو گروه دیگر دقت بالاتری در یادداری داشت. این اثر برای مرحله انتقال نیز مشابه بود. نتایج متغیر بازنمایی ذهنی نشان داد گروه افزایشی نسبت به دو گروه دیگر بازنمایی ذهنی ساختاریافته تری دارد و این بازنمایی بیشتر با بازنمایی ذهنی شرکتکنندگان ماهر مشابه بود. این نتایج با توجه به پردازش بهتر اطلاعات و همچنین چارچوب نقطه چالش تفسیر شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تداخل زمینهای؛ تداخل افزایشی؛ بازنمایی ذهنی؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 879 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,016,329 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,933 |