تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,560,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,541 |
اثر آموزش مهارتهای تعاملی بر ارتقأ خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 18، خرداد 1399، صفحه 113-134 اصل مقاله (995.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.6350.1531 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا میرصفیان* 1؛ معصومه کلاته سیفری2؛ مصطفی افشاری3 | ||
1استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
3استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مداخله آموزشی مهارت های تعاملی بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی بوده است. این پژوهش از دسته مطالعات نیمه تجربی به همراه پیش آزمون_پس آزمون دو گروهی و مطالعه پی گیری بوده که به همین منظور 33 نفر از معلمان مرد تربیت بدنی ناحیه دو آموزش و پرورش اصفهان به صورت دردسترس انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. پروتکل آموزشی استفاده شده در این پژوهش با اقتباس از مدل مهارت های ارتباطی کوئین دام (2001)، به صورت ویژه برای معلمان تربیت بدنی طراحی گردیده و از پرسش نامه های خودکارآمدی شغلی بتز، کلین و تیلر (1996)، سازگاری شغلی دیویس و لافکوئیست (1991) و بهزیستی اجتماعی کیز (1998) به منظور سنجش اثربخشی پروتکل آموزشی طراحی شده در این پژوهش استفاده شده است. داده های بدست آمده از ابزارهای پژوهش با استفاده از آزمون های تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد مداخله آموزشی مهارت های تعاملی به صورت معنی داری بر ارتقاء خودکارآمدی شغلی، سازگاری شغلی و بهزیستی اجتماعی معلمان تربیت بدنی پس از انجام هفت جلسه آموزشی اثرگذار بوده است. همچنین، اثر مداخلات آموزشی مذکور پس از گذشت 12 هفته از اتمام جلسات آموزشی ماندگار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
انطباق؛ پذیرش اجتماعی؛ تعاملات بین فردی؛ رضایتمندی از شغل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 603 |