ارائه چارچوب تحلیلی الگوی تضمین کیفیت سیستم آموزش تربیتبدنی و ورزش در مدارس کشور | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 8، شماره 21، اسفند 1399، صفحه 35-58 اصل مقاله (1.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.8540.1821 | ||
| نویسندگان | ||
| پریسا اکبری1؛ حمیدرضا گوهررستمی* 2؛ نوشین بنار2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| 2استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش ارائه چارچوب تحلیلی الگوی تضمین کیفیت سیستم آموزش تربیتبدنی و ورزش در مدارس کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (اساتید مدیریت ورزشی، معاونین و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و معلمان تربیتبدنی) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و دردسترس نمونهگیری و نظرخواهی گردید (16 نفر و 30 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل سه بخش اصلی ورودی، فرایند و خروجی یا پیامد میباشد. بخش ورودی شامل اهداف، منابع، فرصتها و ضرورتها و فرایند شامل کیفیت مدیریت آموزش، کیفیت محیط آموزشی، کیفیت برنامه آموزشی، کیفیت امکانات آموزشی، کیفیت مدرس در فرایند تدریس، کیفیت مشارکت فراگیر، کیفیت تدریس و ارزشیابی مبتنی بر کیفیت میباشد. در نهایت پیامدهای سیستم شامل پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی میباشد. بنابراین میتوان گفت که عوامل تعیین کننده در کیفیتبخشی آموزش درس تربیت-بدنی و ورزش در مدارس محدود به بخش خاصی مانند برنامهریزی کیفیت آموزش، فرصتها، ضرورتها و یا فرایندها آن نیست بلکه در سر تا سر سیستم وجود دارد و هر بخش جهت اجرای الگوی تضمین کیفیت آموزش، نیازمند یک راهبرد خاصی میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ تضمین کیفیت؛ درس تربیتبدنی؛ معلمان ورزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 794 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,961,772 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,402,029 |