تداخل کمخطا و یادگیری حرکتی: نقش حافظة کاری در خودکاری مهارت | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 100، دوره 12، شماره 42، دی 1399، صفحه 81-110 اصل مقاله (653.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.7988.1832 | ||
| نویسنده | ||
| حسام رمضان زاده* | ||
| استادیار رفتار حرکتی، گروه علوم ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ترکیب برنامه های تمرینی مسدود و تصادفی با مدل یادگیری کم خطا (تمرین کم خطا و پرخطا) بر یادگیری و خودکاری مهارت پرتاب دارت در دو شرایط حافظۀ کاری بالا و پایین انجام شد. تعداد 100 شرکت کننده (با میانگین سنی 13/20) بدون تجربة پرتاب دارت انتخاب شدند و با استفاده از آزمون حافظة کاری «ان بک» به دو طبقة حافظة کاری بالا و پایین تقسیم شدند. افراد هر طبقه بهطور تصادفی در پنج گروه مسدود-کم خطا، مسدود-پرخطا، تصادفی-کم خطا، تصادفی-پرخطا و تصادفی قرار گرفتند. شرکت کنندگان پس از پیش آزمون و مرحلة اکتساب (سه جلسة 70 کوششی) در آزمون یادداری (با و بدون تکلیف ثانویة شناختی) شرکت کردند. از ریشة میانگین مجذور خطا برای ارزیابی عملکرد افراد استفاده شد. نتایج نشان داد در هر دو شرایط حافظة کاری بالا و پایین، گروه تصادفی-کم خطا بهترین عملکرد و گروه تصادفی-پرخطا بدترین عملکرد را داشتند؛ اگرچه عملکرد گروه های مسدود در شرایط حافظة کاری پایین بهتر بود. این نتیجه نشان میدهد در شرایط حافظة کاری بالا، پردازش های شناختی گروه مسدود-کم خطا برای ایجاد تلاش شناختی و چالش مناسب تمرین کافی نیست. همچنین نتایج نشان داد سه گروه تصادفی-کم خطا، تصادفی-پرخطا و تصادفی در شرایط حافظۀ کاری بالا در مقایسه با شرایط حافظة کاری پایین، همزمان با تکلیف ثانویة شناختی عملکرد بهتری داشتند. نتایج این پژوهش نشان میدهد حافظة کاری نقش بسیار مهمی در یادگیری مهارت های حرکتی و بهویژه دستیابی به سطوح بالای خودکاری اجرای تکالیف خواهد داشت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تداخل زمینهای؛ مدل یادگیری کمخطا؛ پردازش خطا؛ پرتاب دارت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,850,629 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,336,219 |