1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
3دانشیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد شیراز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایرانانجام شد. روش پژوهش ترکیبی-اکتشافی دومرحلهای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعة موردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل 14 نفرازمتخصصانعضوهیئتعلمیبودند. در بخش کمّی روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری دراین بخش شامل رئیس، نایبرئیس و دبیر فدراسیونهای ورزشی بودند که با توجه به 51 فدراسیون فعال در کشور، 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونة کرجسی و مورگان، 113 نفر براساس روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونة پژوهش مشخص شدند.ابزار بهکاررفته در بخش کمّی، مقیاس پژوهشگرساختهای براساس شبکه نظریة دادهبنیاد بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری از نظر 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سؤالهای پرسشنامه از مدل لاشه استفاده شد و روایی محتوایی تأیید شد. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و از مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مقدار تی مربوط به هر عامل تأثیر معنادار داشت و تمامی چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایران تأیید شد. همچنین چارچوب مدل توسعة بازاریابی اسلامی در ورزش ایرانشامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پیامدها، راهبردهاست. بهعلاوه، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.