تأثیر واقعیت مجازی بر قابلیت تصویرسازی حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 47، فروردین 1401، صفحه 39-64 اصل مقاله (533.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2020.7955.1830 | ||
نویسندگان | ||
صغری ابراهیمی ثانی1؛ مهدی سهرابی* 2؛ حمید رضا طاهری تربتی3؛ محمد تقی اقدسی4؛ شاهرخ امیری5 | ||
1دانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه رفتارحرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
4استاد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز | ||
5مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگا علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه تمرین واقعیت مجازی بر توانایی تصویرسازی حرکتی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 40 کودک دختر 7 تا 10 سال با اختلال هماهنگی رشدی در شهر تبریز با استفاده از پرسشنامه های اختلال هماهنگی رشدی والدین، سیاهه مشاهده حرکتی معلمان و آزمون برونیکز اوزرتسکی شناسایی شده و بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه تجربی و کنترل جایگزین شدند. برنامه تمرین واقعیت مجازی شامل منتخبی از بازیهای سیستم ایکس باکس 360 کینکت بودند که به مدت 8 هفته(2 جلسه در هفته و هر جلسه 30 دقیقه) انجام گرفت. توانایی تصویرسازی حرکتی کودکان نیز با استفاده از آزمون چرخش دست اندازهگیری شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان دادند که بین گروه تجربی و کنترل در توانایی تصویرسازی حرکتی تفاوت معناداری وجود داشت(P | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی رشدی؛ ایکس باکس کینکت؛ کنترل حرکتی پیش بینانه؛ مدل سازی درونی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 889 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,818,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,374 |