تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,975 |
تاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 17، آبان 1393، صفحه 119-140 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر محمدی* 1؛ مریم لطفی2؛ مهدی سهرابی3 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدفازانجاماینپژوهش، بررسیتاثیر تخمین خطا و تواتر بازخورد آگاهی از نتیجه بر یادگیری تکالیف حرکتی و شناختی بوده است. نمونه آماری، 40 دانشجوی دختر با میانگین سنی 7/25 بودند که به طور تصادفی به 4 گروه بازخورد 100% با تخمین، بازخورد 20% با تخمین، بازخورد 100% بدون تخمین و بازخورد 20% بدون تخمین تقسیم شدند. 90 کوشش تمرینی و در آزمون یاد داری، 15 کوشش انجام گرفت. تکالیف پژوهش حاضر، شامل تکلیف A با مولفه حرکتی بالا (تولید نیرو با پنجه دست) و تکلیف B با مولفه شناختی بالا (رسم مثلث) بود. به منظور تحلیل نتایج، از تحلیل واریانس با سنجش مکرر، تحلیل واریانس دو طرفه و یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش، تفاوت معناداری بین 4 گروه آزمایشی در مرحله اکتساب نشان نداد. در آزمون یادداری در تکلیف A، گروه بازخورد 100% با تخمین، بهترین اجرا و در تکلیف B در متغیر زاویه، گروههای تخمین خطا بهترین عملکرد را داشتند ودر متغیر طول، گروههای بازخورد 20% بهترین اجرا را داشتند. نتیجه کلی این پژوهش را میتوان بدین صورت بیان کرد که برآوردذهنیخطابهعنوانیکمتغیرمهمدرآمادگیبرایپاسخبعدیوهمچنین طراحی فرضیهپاسخ، میتواندبههمراهفراوانیافزایشیافتهبازخوردافزوده، موجبآزمونفرضیهپاسخبیشترودرنهایت، یادگیریبیشتریگردد؛ اما، در تکالیفی که خود دارای تقویت ذهنی هستند تخمین خطا، تاثیری بر یادگیری ندارد و در این گونه تکالیف، اصل فراوانی کاهش یافته بازخورد، تایید میگردد. همچنین، در تکالیفی که اجرای حرکت نیازمند تخمین اولیه است، استفاده از تخمین خطا مفید میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تخمین خطا؛ بازخورد آگاهی از نتیجه؛ تکالیف حرکتی و شناختی؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,298 |