ارزیابی الگوی حاکم در تربیت بدنی مدارس از دیدگاه معلمان بر اساس معیارهای انجمن ملی ورزش و تربیتبدنی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 23، شهریور 1400، صفحه 45-72 اصل مقاله (853.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2020.8006.1752 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا گوهررستمی* 1؛ اکبر ربیعی نودهی2؛ علی نظریان3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و دبیر تربیتبدنی و ورزش شهرستان رستمآباد | ||
3دانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ارزیابی الگوی حاکم در تربیت بدنی مدارس از دیدگاه معلمان بر اساس معیارهای انجمن ملی ورزش و تربیتبدنی میباشد. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری شامل کلیه دبیران ورزش استان گیلان بود (840 نفر). جهت تعیین حجم نمونه آماری از جدول مورگان استفاده شد که از طریق نمونهگیری خوشهای، 270 دبیر ورزش بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد معلمان انجمن ملی تربیتبدنی و ورزش استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه به تأیید صاحبنظران (10 نفر) رسید و همچنین، پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (966/0) و پایایی ترکیبی محاسبه و تأیید شد. تحلیل یافتهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS در سطح P≤0.05 انجام گرفت. نتایج نشان داد که به ترتیب بعد حرفهایگرایی بیشترین نقش را با تبیین 95 درصد، سپس بعد از آن بعد آموزش 94 درصد، متغیر یادگیری دانشآموزان با تبیین 86 درصد، بعد بعد مدیریت و سازماندهی با 86 درصد و در نهایت بعد جو یادگیری با 85 درصد از تغییرات متغیر ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی میکرد. همه ابعاد تحقیق با بار عاملی بالایی در ارزیابی عملکرد معلمان موثر بودند؛ این ابعاد بسته به ارزشها و سیاستهای حاکم بر ورزش مدارس میتوانند به عنوان یک ابزار خودارزیابی برای بررسی عملکرد معلمان تربیتبدنی و ورزش کشور مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ معلمان تربیتبدنی؛ حرفهایگرایی؛ جو یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,859 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,819,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,965 |