طراحی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ خودگزارشی انگیزش حرکتی در کودکان 9 الی 12 ساله | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 9، شماره 33، آذر 1399، صفحه 153-170 اصل مقاله (1.15 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.8117.1882 | ||
| نویسندگان | ||
| شهرام نظرپوری* 1؛ فرهاد قدیری2؛ فاطمه شیراوند3 | ||
| 1دکتری رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
| 2استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامۀ خودگزارشی انگیزش حرکتی در کودکان 9 الی 12 ساله بود. طراحی پرسشنامه با استفاده از روش چهار مرحلهایی والتز انجام شد. برای بررسی این مراحل،656 کودک 9 الی 12 ساله به صورت تصادفی خوشهای از مدارس شهر خرمآباد انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. 24 گویۀ اولیه، بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریههای انگیزشی استخراج گردید. ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه با بهرهگیری از روایی صوری، محتوا و سازه بررسی شد. پس از تعیین روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، 6 گویه حذف و 18 گویه برای ارزیابی در مراحل بعدی حفظ شدند. در ادامه، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویههای پرسشنامه (18گویه) را حفظ و آنها را در قالب سه عامل فعالیت، انگیزش و سازگاری دستهبندی نمود. لذا، پرسشنامۀ 18 سؤالی انگیزشحرکتی برای کودکان 9 الی 12 ساله مناسب و از قابلیت به کارگیری در موقعیتهای مختلف توسط والدین، مربیان، پرستاران و کاردرمانان برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش حرکتی؛ کودکان؛ روانسنجی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 861 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,933,784 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,386,004 |