ارتباط بین مهارتهای حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان: نقش واسطۀ هوش هیجانی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 15، دوره 8، شماره 30، زمستان 1398، صفحه 239-256 اصل مقاله (856.67 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.7957.1857 | ||
| نویسندگان | ||
| بهروز قربان زاده* 1؛ بهزاد محمدی اورنگی2؛ محمد تقی اقدسی3 | ||
| 1دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2دانشگاه خوارزمی | ||
| 3دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف این مطالعه بررسی رابطۀ مهارت حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان هفت ساله بود. همچنین در یک مدل واسطه رابطۀ مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی با میانجیگری هوش هیجانی مورد آزمایش قرار گرفت. شرکتکنندگان 200 نفر کودک (100 دختر و 100 پسر) هفت ساله از شهر تهران بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارت حرکتی ظریف و درشت با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی-2، هوش هیجانی با پرسشنامه هوش هیجانی شوت و پیشرفت تحصیلی با آزمون موفقیت فردی وکسلر ارزیابی شد. نتایج نشان داد مهارت حرکتی ظریف و درشت، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر رابطۀ مثبت دارند. تجزیه و تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد مهارت حرکتی از طریق یک مسیر غیرمستقیم و به واسطه هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت دارد. این نتایج حاکی از اهمیت حیاتی تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف و درشت برای موفقیت تحصیلی سالهای ابتدایی مدرسه است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارت حرکتی ظریف؛ مهارت حرکتی درشت؛ هوش هیجانی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 346 |
| تعداد مقالات | 4,204 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,272,608 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,531,953 |