نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیشبینی فعالیتبدنی دانشآموزان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 12، دوره 8، شماره 30، اسفند 1398، صفحه 190-204 اصل مقاله (734.63 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2020.7653.1827 | ||
| نویسندگان | ||
| علی خزائی1؛ بهشته اقبالی2؛ علیرضا دبیر3؛ احمد محمودی* 1 | ||
| 1دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2پژوهشگاه علوم ورزشی | ||
| 3دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیشبینی فعالیتهای بدنی دانشآموزان بود. نمونۀ پژوهش، تمامی دانشآموزان 11 تا 18 سالۀ مدارس دولتی شهر تهران در نیمسال اول تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای ورزش در اوقات فراغت گودین و شفرد (1985)، خودکارآمدی فعالیتبدنی و حمایت اجتماعی نورمن و همکاران (2005) و پیامد مورد انتظار ورزش رسنیک و همکاران (2000) بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی با فعالیتبدنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین انتظار پیامد و فعالیتبدنی ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج بیانگر این بود که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی 5/14 درصد از واریانس کل میزان تغییرات فعالیتبدنی دانشآموزان را تبیین میکنند و حمایت اجتماعی پیشبین قویتری نسبت به خودکارآمدی است.برای افزایش فعالیتبدنی نوجوانان میتوان در هر برنامۀ مداخلهای از حمایتهای اجتماعی،بهخصوص حمایتهای والدین و دوستان بهعنوان یک عامل مهم استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فعالیتبدنی؛ حمایت اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ پیامد مورد انتظار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 797 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,167 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,973,370 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,404,659 |