تعداد نشریات | 7 |
تعداد شمارهها | 215 |
تعداد مقالات | 2,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 1,616,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,236,442 |
تاثیر یک دوره تمرین منتخب روی سطح سخت و نرم بر تعادل ایستا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1398 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.7240.1793 | ||
نویسندگان | ||
مهدی رافعی بروجنی ![]() ![]() | ||
1استادیار گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر یک دوره تمرین منتخب روی سطح نرم و سخت بر تعادل ایستا در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. 20 کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم (سن 81/2 ±5/7 سال) بهصورت در دسترس از میان کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعهکننده به مرکز اتیسم اردیبهشت اصفهان انتخاب شدند. سپس از نظر سن، جنس، قد، وزن و شاخص اتیسم همتا شدند و در دو گروه 10 نفری تمرین بر روی سطح نرم و تمرین بر روی سطح سخت تقسیم شدند. به مدت 24 جلسه(سه بار در هفته) در یک دوره تمرینات منتخب تعادلی شرکت کردند. تعادل ایستای این کودکان در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از جابجایی مرکز فشار در جهت قدامی خلفی و داخلی جانبی در هنگام ایستادن روی دستگاه فوت اسکن در مدت زمان 18 ثانیه مورد ارزیابی قرار گرفت. بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس مختلط دو در دو استفاده گردید. نتایج نشان داد که هر دو گروه متعاقب این مداخله بهبود معناداری در وضعیت تعادل ایستا با چشمباز نشان دادند. اما تعادل ایستا با چشمباز و بسته در دو گروه تمرین بر روی سطح نرم و سطح سخت در هر دو مؤلفه تعادل اختلاف معناداری با یکدیگر نداشت. بنابراین تمرین در سطوح مختلف ازنظر میزان پایداری با تقویت سیستم حس عمقی موجب بهبود تعادل کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال طیف اتیسم؛ سطح تمرینی نرم؛ سطح تمرینی سخت؛ حس عمقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 244 |