مقایسة تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و تمرینات مقاومتی-تعادلی بر اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه-بیشفعالی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 12، شماره 40، تیر 1399، صفحه 67-86 اصل مقاله (1.18 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2019.6143.1697 | ||
| نویسندگان | ||
| زهره فاضلی نیا1؛ امیر دانا* 2 | ||
| 1کارشناسیارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیتبدنی، واحد گنبد کاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران | ||
| چکیده | ||
| برنامههای حرکتی طراحیشده برای کودکان دچار بیشفعالی، به بهبود قابلمشاهده در مشکلات رفتاری آنها منجر میشود؛ بنابراین، این پژوهش با هدف مقایسة تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و تمرینات مقاومتی-تعادلی بر اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه-بیشفعالی انجام شد. در پژوهش حاضر از روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح دو گروهی با گروه کنترل استفاده شد. 36 کودک پسر پنج تا 12 ساله (18 کودک پیشدبستانی و 18 کودک دبستانی) با اختلال نقصتوجه-بیشفعالی که به کلینیک توانبخشی ذهنآرا در شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی (تمرینات ادراکی-حرکتی) و (تمرینات مقاومتی-تعادلی) و گروه کنترل جایگزین شدند. برای غربالگری و جمعآوری دادهها از پرسشنامه کانرز والدین (1998) و سیاهة رفتاری کودکان (CBCL) (2001) استفاده شد و نتایج با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد که تأثیر تمرینات ادراکی–حرکتی و مقاومتی-تعادلی بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان دچار نقص توجه-بیشفعالی معنادار بود (0.001> P)، اما براساس نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی، بین دو گروه آزمایشی در کاهش اختلالات رفتاری تفاوت معنادار وجود نداشت ( 0.005<P). براساس نتایج پژوهش میتوان گفت که فعالیتهای حرکتی با تأکید بر تمرینات ادراکی-حرکتی و مقاومتی-تعادلی میتوانند باعث کاهش اختلالات رفتاری کودکان دچار نقصتوجه- بیشفعالی شوند و استفاده از این برنامهها در درمان این کودکان پیشنهاد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراکی-حرکتی؛ مقاومتی–تعادلی؛ اختلال رفتاری؛ بیشفعالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 953 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,014,320 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,412,535 |