تاثیر روش آموزش (خطی و غیرخطی) بر انگیزۀ مشارکت دانشآموزان در درس تربیتبدنی | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 13، دوره 8، شماره 30، اسفند 1398، صفحه 205-220 اصل مقاله (992.23 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2019.7880.1850 | ||
| نویسندگان | ||
| رسول یاعلی* 1؛ نسرین تیموری2؛ سارا باقری3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 2کارشناسی ارشد گروه رفتار حرکتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی تأثیر رویکرد آموزش خطی و غیرخطی بر انگیزۀ مشارکت دانشآموزان در ساعات تربیتبدنی بود. 40 دانش آموز بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آموزش خطی و غیرخطی قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون شرکتکنندگان پرسشنامه انگیزۀ مشارکت ورزشی را تکمیل کردند. تکلیف مورد استفاده، دو با مانع بود که در مسیر 50 متری انجام شد. برای اجرای پروتکل در آموزش خطی از رویکرد سنتی آموزش استفاده شد. در گروه آموزش غیرخطی از دستکاری محدودگرها (تغییر در فاصله و ارتفاع موانع) استفاده شد. پس از پایان مرحلۀ اکتساب پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد روش آموزش خطی و غیرخطی تأثیر معناداری بر میزان انگیزۀ مشارکت دانش آموزان دارد. همچنین مشخص شد گروه آموزش غیرخطی نسبت به گروه آموزش خطی، انگیزش مشارکت بهتری داشت. به معلمان و مربیان تربیتبدنی پیشنهاد میشود بهمنظور ارتقأ انگیزۀ مشارکت دانشآموزان از رویکرد آموزش غیرخطی استفاده نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش خطی؛ آموزش غیرخطی؛ انگیزه مشارکت؛ دو با مانع | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,038 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,873,537 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,353,359 |