تدوین مدل ارتباطی فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیریت دانش با نقش واسطهای هوش سازمانی (مورد مطالعه: دبیران تربیتبدنی) | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 19، شهریور 1399، صفحه 115-140 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2019.7709.1714 | ||
نویسندگان | ||
سلمان جعفری1؛ مهرداد محرم زاده* 2؛ عباس صادقپور3 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده فنی کشاورزی مراغه، مراغه، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تدوین مدل ارتباطی فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیریت دانش با نقش واسطهای هوش سازمانی(مورد مطالعه: دبیران تربیت بدنی استان آذربایجانشرقی) انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی در سال 1398 ـ 1397 که تعداد آن تقریبا1312 نفر(635 نفر زن و 677 نفر مرد) میباشد، تشکیل میدادند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 302 نفر تعیین گردید که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از شهرستانهای مختلف استان تعیین شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کوین(2006)، پرسشنامه مدیریت دانش رنجبر(1388) و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت(2003) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگسازمانی، اثربخشی مدیریت دانش و هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و هوش سازمانی نقش واسطهگری را بین فرهنگسازمانی و اثربخشی مدیریت دانش ایفا مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش برای موفقیت بیشتر دبیران تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی در آموزش و پرورش، باید به فاکتورهای فرهنگ سازمانی، اثر بخشی مدیریت دانش و هوش سازمانی و مدل ارتباطی آنها توجه بیشتری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگسازمانی؛ مدیریت دانش؛ هوش سازمانی؛ دبیران تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,826,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,312,052 |