طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی: مطالعه موردی داوطلبان ورزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 6، 1393، صفحه 33-50 اصل مقاله (697.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه کلاته سیفری* 1؛ هاشم کوزه چیان2؛ محمد احسانی2؛ سید یعقوب حسینی3 | ||
1دانشگاه مازندران | ||
2دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشگاه خلیج فارس | ||
چکیده | ||
امروزه اهمیت نیروی داوطلبی بر مدیران سازمانها و رویدادهای ورزشی پوشیده نیست و سازمانهای مختلف در بهخدمتگرفتن نیروهای داوطلبی با یکدیگر رقابت مینمایند. از این رو، مدیران سازمانها با چالشهای مهمی در خصوص حفظ و نگهداری داوطلبان روبرو هستند. هدف از این تحقیق، طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و بهصورت میدانی اجرا شد. جامعهی تحقیق، کلیهی دانشجویانی بودند که با ادارههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران همکاری داشتند (338N=). بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری 286 داوطلب بهعنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، محقق از پرسشنامههای توانمندسازی روانی، تعهد سازمانی، پرسشنامهی انگیزش داوطلبان ورزشی، رضایت وظیفهای، جامعهپذیری سازمانی، پرسشنامهی تمایل به ادامهی همکاری داوطلبی و پرسشنامهی خصوصیات جمعیتشناختی استفاده نمود. از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای سازمانی توانمندسازی (57/0)، تعهد سازمانی (18/0)، انگیزش (44/0) و رضایت وظیفهای (4/0) بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان اثر مثبت و معناداری دارند، اما جامعهپذیری تأثیری منفی و معناداری بر تمایل به ادامهی همکاری داوطلبان دارد (92/0-). بهطور کلی متغیرهای سازمانی نقش مهمی در حفظ داوطلبان دارند. مدیران با تکیه بر متغیرهای سازمانی میتوانند بازگشت داوطلبان را تقویت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی روانی؛ انگیزش؛ رضایت وظیفهای؛ جامعهپذیری سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,862 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,809 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,819,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,858 |